Digitaalinen markkinointi vaatetusalalla : Case Mirkka Metsola
Koskinen, Liisa (2018)
Koskinen, Liisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120820562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120820562
Tiivistelmä
Markkinointi on liiketoiminnan kulmakivi. Markkinointi on kehittynyt huimasti viime vuosien saatossa, ja suurin muutos on ollut internetin käytön yleistynyt. Kuluttajien digitaalisen median käyttötavat ovat muuttaneet heidän osto käyttäytymistään ja yritysten voi olla vaikea pysyä kehityksen mukana.
Tämän työn tavoite oli luoda digitaalisen markkinoinnin suunnitelma yrityksen jokapäiväiseen käyttöön. Yhteistyöyrityksenä toimi kotimainen vaatetusalan yritys, Mirkka Metsola. Käytetty tutkimusmenetelmä oli tapaus tutkimus, joka sisälsi kattavan katsauksen yrityksen nykyisen digitaaliseen markkinoinnin sisältöön. Tutkimuksen tueksi teetettiin asiakaskysely. Primäärilähteenä käytettiin yrityksen sosiaalista mediaa, kotisivua, verkkokauppaa ja sähköistä uutiskirjettä.
Lopputuloksena markkinointi teorian, sisältö analyysin ja asiakaskyselyn pohjalta kehitettiin Mirkka Metsolalle uusi digitaalisen markkinoinnin suunnitelma. Tämä suunnitelma antaa yritykselle katsastuksen omaan markkinointiinsa viimeisten kahdentoista kuukauden ajalta, ja tarjoaa strategiaehdotuksen yrityksen digitaalisen markkinoinnin tehostamiseksi ja yhtenäistämiseksi.
Tämän työn tavoite oli luoda digitaalisen markkinoinnin suunnitelma yrityksen jokapäiväiseen käyttöön. Yhteistyöyrityksenä toimi kotimainen vaatetusalan yritys, Mirkka Metsola. Käytetty tutkimusmenetelmä oli tapaus tutkimus, joka sisälsi kattavan katsauksen yrityksen nykyisen digitaaliseen markkinoinnin sisältöön. Tutkimuksen tueksi teetettiin asiakaskysely. Primäärilähteenä käytettiin yrityksen sosiaalista mediaa, kotisivua, verkkokauppaa ja sähköistä uutiskirjettä.
Lopputuloksena markkinointi teorian, sisältö analyysin ja asiakaskyselyn pohjalta kehitettiin Mirkka Metsolalle uusi digitaalisen markkinoinnin suunnitelma. Tämä suunnitelma antaa yritykselle katsastuksen omaan markkinointiinsa viimeisten kahdentoista kuukauden ajalta, ja tarjoaa strategiaehdotuksen yrityksen digitaalisen markkinoinnin tehostamiseksi ja yhtenäistämiseksi.