Diilipalvelun arvo yritysasiakkaalle
Vihersaari, Anni (2018)
Vihersaari, Anni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120620381
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120620381
Tiivistelmä
Diilipalvelut ovat verkkosivustoja, jotka markkinoivat ja myyvät palveluntarjoajien tarjouksia eli diillejä alennushintaan. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälaista arvoa diilipalvelun yritysasiakkaat kokevat saavansa. Tehdyn selvityksen avulla oli tarkoitus myös kartoittaa diilipalvelun vahvuuksia ja heikkouksia arvon tuottamisessa. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona diilipalvelulle, josta käytetään opinnäytetyössä nimeä yritys x.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsiteltiin diilipalveluita markkinointikeinona ja prosessina sekä diilipalveluiden hyötyjä ja haasteita. Viitekehyksessä käsiteltiin myös arvoa, asiakastyytyväisyyttä ja arvoa osana yrityksen myyntistrategiaa. Lisäksi viitekehyksessä esiteltiin arvon muodostumisen malli.
Selvityksessä sovellettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Selvitys tehtiin haastattelemalla neljää yritys x:n yritysasiakasta, jotka ovat myyneet diilejä yritys x:n verkkosivuilla. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina helmi- ja maaliskuussa 2018.
Selvityksen tuloksissa todettiin, että yritysasiakkaat olivat valinneet kohdeyrityksen sen tarjoaman markkinoinnin vuoksi. Haastateltavat toivoivat saavansa diilin myynnin avulla uusia asiakkaita, myyntituloja ja kanta-asiakkaita. Yritys x:n tuottama arvo oli selvityksen mukaan apua ja aikaa. Yritys x:n heikkoudet arvon tuottamisessa olivat heikot myyntituotot ja diilin ostaneiden asiakkaiden kertaluontoisuus. Vahvuudet olivat uusien asiakkaiden saavuttaminen ja suuri näkyvyys.
Selvityksen johtopäätöksissä esiteltiin kohdeyrityksen arvon muodostumisen malli, joka on johdettu selvityksen tuloksista. Johtopäätöksissä myös todettiin, että yritys x:n täytyisi jatkossa tyytyä pienempiin komissioihin, jotta yritysasiakkaat kokisivat saavansa tarpeeksi arvoa palvelusta.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsiteltiin diilipalveluita markkinointikeinona ja prosessina sekä diilipalveluiden hyötyjä ja haasteita. Viitekehyksessä käsiteltiin myös arvoa, asiakastyytyväisyyttä ja arvoa osana yrityksen myyntistrategiaa. Lisäksi viitekehyksessä esiteltiin arvon muodostumisen malli.
Selvityksessä sovellettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Selvitys tehtiin haastattelemalla neljää yritys x:n yritysasiakasta, jotka ovat myyneet diilejä yritys x:n verkkosivuilla. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina helmi- ja maaliskuussa 2018.
Selvityksen tuloksissa todettiin, että yritysasiakkaat olivat valinneet kohdeyrityksen sen tarjoaman markkinoinnin vuoksi. Haastateltavat toivoivat saavansa diilin myynnin avulla uusia asiakkaita, myyntituloja ja kanta-asiakkaita. Yritys x:n tuottama arvo oli selvityksen mukaan apua ja aikaa. Yritys x:n heikkoudet arvon tuottamisessa olivat heikot myyntituotot ja diilin ostaneiden asiakkaiden kertaluontoisuus. Vahvuudet olivat uusien asiakkaiden saavuttaminen ja suuri näkyvyys.
Selvityksen johtopäätöksissä esiteltiin kohdeyrityksen arvon muodostumisen malli, joka on johdettu selvityksen tuloksista. Johtopäätöksissä myös todettiin, että yritys x:n täytyisi jatkossa tyytyä pienempiin komissioihin, jotta yritysasiakkaat kokisivat saavansa tarpeeksi arvoa palvelusta.