Nuorten osallisuus Osuma -hankkeen hankkeissa
Silván, Kerttu (2018)
Silván, Kerttu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120620378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120620378
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla on nuorten osallisuus ja Osuma -koordinaatiohanke. Osuma -koordinaatiohankkeen tarkoituksena on lisätä ja kehittää nuorten parissa toimivien toimijoiden moniammatillista yhteistyötä. Työn tarkoituksena oli tarkastella Osuma-koordinaatiohankkeen neljässä hankkeessa kehitettyjä toimintamalleja ja niissä toteutunutta 15–20-vuotiaiden nuorten osallisuutta Erik Allardtin hyvinvointiteorian näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä on Erik Allardtin hyvinvointiteoria ja osallisuutta käsittelevät tutkimukset. Opinnäytetyön tutkimusote on laadullinen. Tarkastelin aineistoa Erik Allardtin kahden hyvinvoinnin ulottuvuuden loving ja being näkökulmasta ja analyysi-menetelmänä käytin teemoittelua. Opinnäytetyössä tutkitut aineistot olivat Liaani -hankkeen mikrokirja, Mun juttu -hankkeen loppujulkaisu, Vapaaehtoisena oppimassa -hankkeen loppuarviointi ja menetelmäopas ja Festaripörssi -hankkeen loppujulkaisu.
Tulosten perusteella toimintamallit edistivät osittain kahden Allardtin teorian hyvinvoinnin tarpeen, itsensä toteuttamisen ja sosiaalisten suhteiden täyttymistä. Itsensä toteuttamisen näkökulmasta osa nuorista oppi työelämätaitoja. Hankkeet tarjosivat suurimmalle osalle nuorista itsevarmuutta lisääviä ja vahvistavia kokemuksia. Sosiaalisen osallisuuden näkökulmasta osa nuorista koki yhteisöllisyyden kokemuksia. Hankkeissa, joissa vapaaehtoistyötä hyödynnettiin työmenetelmänä, nuorten osallisuuden kokemuksien lisääntyminen oli haasteellisinta.
Opinnäytetyöni johtopäätös on, että hankkeiden toimintamallien keskiössä ollut yhteinen toiminta ja nuoren aktiivisen vaikuttajan roolin lisääminen lisäsi nuorten osallisuuden kokemuksia. Opinnäytetyöstäni saatuja tuloksia voidaan hyödyntää Osuma -koordinaatiohankkeen kehittämistyössä, kun halutaan lisätä ymmärrystä työmenetelmistä, jotka auttavat lisäämään nuorten osallisuutta. Esitän kehittämisehdotuksena mentoroinnin nuoren toimijuuden tukena, jota voitaisiin huomioida vielä aikaisempaa enemmän työmenetelmänä hankkeissa etenkin työelämätaitojen kehittämisen kannalta. Mentorointia voitaisiin hyödyntää tulevaisuuden hankkeissa, jolloin se olisi näkyvä osa hanketta ja tarjoaisi nuorelle sellaista tukea, joka mahdollistaa hänelle osallisuuden kokemuksia ja ohjaisi erityisesti työelämään kiinnittymistä. Tällaisen työmenetelmän avulla voitaisiin vahvistaa nuoren tarpeista lähtevää ohjausta.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä on Erik Allardtin hyvinvointiteoria ja osallisuutta käsittelevät tutkimukset. Opinnäytetyön tutkimusote on laadullinen. Tarkastelin aineistoa Erik Allardtin kahden hyvinvoinnin ulottuvuuden loving ja being näkökulmasta ja analyysi-menetelmänä käytin teemoittelua. Opinnäytetyössä tutkitut aineistot olivat Liaani -hankkeen mikrokirja, Mun juttu -hankkeen loppujulkaisu, Vapaaehtoisena oppimassa -hankkeen loppuarviointi ja menetelmäopas ja Festaripörssi -hankkeen loppujulkaisu.
Tulosten perusteella toimintamallit edistivät osittain kahden Allardtin teorian hyvinvoinnin tarpeen, itsensä toteuttamisen ja sosiaalisten suhteiden täyttymistä. Itsensä toteuttamisen näkökulmasta osa nuorista oppi työelämätaitoja. Hankkeet tarjosivat suurimmalle osalle nuorista itsevarmuutta lisääviä ja vahvistavia kokemuksia. Sosiaalisen osallisuuden näkökulmasta osa nuorista koki yhteisöllisyyden kokemuksia. Hankkeissa, joissa vapaaehtoistyötä hyödynnettiin työmenetelmänä, nuorten osallisuuden kokemuksien lisääntyminen oli haasteellisinta.
Opinnäytetyöni johtopäätös on, että hankkeiden toimintamallien keskiössä ollut yhteinen toiminta ja nuoren aktiivisen vaikuttajan roolin lisääminen lisäsi nuorten osallisuuden kokemuksia. Opinnäytetyöstäni saatuja tuloksia voidaan hyödyntää Osuma -koordinaatiohankkeen kehittämistyössä, kun halutaan lisätä ymmärrystä työmenetelmistä, jotka auttavat lisäämään nuorten osallisuutta. Esitän kehittämisehdotuksena mentoroinnin nuoren toimijuuden tukena, jota voitaisiin huomioida vielä aikaisempaa enemmän työmenetelmänä hankkeissa etenkin työelämätaitojen kehittämisen kannalta. Mentorointia voitaisiin hyödyntää tulevaisuuden hankkeissa, jolloin se olisi näkyvä osa hanketta ja tarjoaisi nuorelle sellaista tukea, joka mahdollistaa hänelle osallisuuden kokemuksia ja ohjaisi erityisesti työelämään kiinnittymistä. Tällaisen työmenetelmän avulla voitaisiin vahvistaa nuoren tarpeista lähtevää ohjausta.