Vanhempien osallisuus varhaiskasvatuksessa : Sammatin ja Karjalohjan päiväkodeissa
Laine, Kaisa (2018)
Laine, Kaisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120720516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120720516
Tiivistelmä
Vanhempien osallisuus varhaiskasvatuksessa on ajankohtainen aihe paikallisesti sekä valtakunnallisesti. Syksyllä 2017 voimaan tulleet valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteet velvoittavat varhaiskasvattajia kehittämään ja tasapuolistamaan varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria. Varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin kehittämisessä nousee tarve lasten ja vanhempien osallisuudesta päivähoidon arjen ja toiminnan suunnittelulle.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kehittää vanhempien osallisuutta edistäviä toimintatapoja Sammatin ja Karjalohjan päiväkodeille. Päiväkodit toimivat saman johtajan alaisuudessa ja yksiköt tekevät yhteistyötä loma-aikoina.
Opinnäytetyöni toteutin teemahaastattelemalla vanhempia kahdessa eri ryhmässä. Haastattelukysymykset olivat avoimia kysymyksiä teemaan liittyen. Haastatteluiden lisäksi molempien päiväkotien vanhemmille toteutin kyselyn. Kyselylomakkeen kysymykset olivat monivalintakysymyksiä, joihin pystyi vastaamaan kyllä, en osaa sanoa tai ei. Kyselylomakkeelle oli mahdollisuus myös kirjoittaa ajatuksiaan. Vanhempien kyselyllä saatiin haastatteluiden tueksi laajempi otanta vanhempien mielipiteistä aiheeseen liittyen. Varhaiskasvattajille toteutin oman kyselyn, kysymykset olivat avoimia kysymyksiä vanhempien osallisuudesta sekä jo käytössä olevista keinoista. Varhaiskasvattajien kysymykset olivat vapaasti vastattavissa molempien päiväkotien kahvihuoneissa. Osallistuminen oli kaikille vapaaehtoista.
Opinnäytetyöni aineistosta nousi esille vanhempien tyytyväisyys päiväkotien toimintaan sekä ymmärrys varhaiskasvattajien työtä kohtaan. Yhteistyöltä toivotaan avoimuutta sekä rehellisyyttä. Vanhemmat toivoivat vanhempainiltoihin enemmän keskustelua sekä mahdollisuuksia saada tietoutta lasten kasvatukseen ja kehitykseen liittyen. Vanhemmat toivoivat tutustuvansa toisiin perheisiin päiväkodin tapahtumien kautta. Varhaiskasvattajien kyselyistä tuli esille resurssien vähyys sekä toive kiireettömästä ajasta keskustella vanhempien kanssa. Vanhempien sekä varhaiskasvattajien kyselyistä tuli esille kasvotusten käytävän keskustelun merkitys yhteistyölle.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kehittää vanhempien osallisuutta edistäviä toimintatapoja Sammatin ja Karjalohjan päiväkodeille. Päiväkodit toimivat saman johtajan alaisuudessa ja yksiköt tekevät yhteistyötä loma-aikoina.
Opinnäytetyöni toteutin teemahaastattelemalla vanhempia kahdessa eri ryhmässä. Haastattelukysymykset olivat avoimia kysymyksiä teemaan liittyen. Haastatteluiden lisäksi molempien päiväkotien vanhemmille toteutin kyselyn. Kyselylomakkeen kysymykset olivat monivalintakysymyksiä, joihin pystyi vastaamaan kyllä, en osaa sanoa tai ei. Kyselylomakkeelle oli mahdollisuus myös kirjoittaa ajatuksiaan. Vanhempien kyselyllä saatiin haastatteluiden tueksi laajempi otanta vanhempien mielipiteistä aiheeseen liittyen. Varhaiskasvattajille toteutin oman kyselyn, kysymykset olivat avoimia kysymyksiä vanhempien osallisuudesta sekä jo käytössä olevista keinoista. Varhaiskasvattajien kysymykset olivat vapaasti vastattavissa molempien päiväkotien kahvihuoneissa. Osallistuminen oli kaikille vapaaehtoista.
Opinnäytetyöni aineistosta nousi esille vanhempien tyytyväisyys päiväkotien toimintaan sekä ymmärrys varhaiskasvattajien työtä kohtaan. Yhteistyöltä toivotaan avoimuutta sekä rehellisyyttä. Vanhemmat toivoivat vanhempainiltoihin enemmän keskustelua sekä mahdollisuuksia saada tietoutta lasten kasvatukseen ja kehitykseen liittyen. Vanhemmat toivoivat tutustuvansa toisiin perheisiin päiväkodin tapahtumien kautta. Varhaiskasvattajien kyselyistä tuli esille resurssien vähyys sekä toive kiireettömästä ajasta keskustella vanhempien kanssa. Vanhempien sekä varhaiskasvattajien kyselyistä tuli esille kasvotusten käytävän keskustelun merkitys yhteistyölle.