Youtubessa tapahtuvan vaikuttajamarkkinoinnin selvitys : Eettisyyden ja tehokkuuden näkökulmasta Suomessa
Nogelainen, Paula (2018)
Nogelainen, Paula
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020631
Tiivistelmä
Youtuben suosio on kovassa kasvussa ja sosiaalisen median vaikuttajat ovat yhä vaikutusvaltaisempia. Monia markkinoijia kiinnostaa yhteistyön tekeminen tubettajien kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella Youtubessa tapahtuvaa vaikuttajamarkkinointia ja selvittää, onko mainonta tehokasta ja samalla eettistä.
Opinnäytetyötä varten tehtiin kaksi haastattelua, laadullinen ja määrällinen kysely. Kohderyhmänä oli 18–35-vuotiaat nuoret ja aikuiset, jotka seuraavat Youtubesta videoita.
Selvitysten perusteella Youtubesta katsotaan paljon videoita ja aihe puhuttaa kovasti. Yhteistyövideoita katsotaan ja suurin osa kokee ne hyödyllisiksi. Harhaanjohtavaa, epärehellistä ja vastuutonta mainontaa on nähty paljon ja katsojat huomaavat helposti esimerkiksi valehtelun videoilta läpi. Markkinoinnin tehokkuus heikkenee, kun yhteistyövideo on kovin teennäinen. Eettisyyden saralla on siis vielä tehtävää. Yhteistyövideoilla halutaan nähdä aitoutta, rehellisyyttä ja vastuullisuutta.
Kun eettisyys huomataan yhteistyövideoilta, kasvaa samalla myös tehokkuus. Tubettajan ja brändin välinen yhteys on tärkeää ja on hyvä, että molempien arvot kohtaavat. Tällä tavalla voidaan tavoittaa myös paremmin oma kohderyhmä.
Opinnäytetyötä varten tehtiin kaksi haastattelua, laadullinen ja määrällinen kysely. Kohderyhmänä oli 18–35-vuotiaat nuoret ja aikuiset, jotka seuraavat Youtubesta videoita.
Selvitysten perusteella Youtubesta katsotaan paljon videoita ja aihe puhuttaa kovasti. Yhteistyövideoita katsotaan ja suurin osa kokee ne hyödyllisiksi. Harhaanjohtavaa, epärehellistä ja vastuutonta mainontaa on nähty paljon ja katsojat huomaavat helposti esimerkiksi valehtelun videoilta läpi. Markkinoinnin tehokkuus heikkenee, kun yhteistyövideo on kovin teennäinen. Eettisyyden saralla on siis vielä tehtävää. Yhteistyövideoilla halutaan nähdä aitoutta, rehellisyyttä ja vastuullisuutta.
Kun eettisyys huomataan yhteistyövideoilta, kasvaa samalla myös tehokkuus. Tubettajan ja brändin välinen yhteys on tärkeää ja on hyvä, että molempien arvot kohtaavat. Tällä tavalla voidaan tavoittaa myös paremmin oma kohderyhmä.