Vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö ja vanhempien osallisuus : Kehittämistyö Kittilän kunnan sesonkiluonteisessa varhaiskasvatuksessa
Hakala, Kati (2018)
Hakala, Kati
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520311
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyönä toteutettavan työelämän kehittämistehtävä sijoittuu Kittilän kunnan varhaiskasvatukseen, jossa selvitettiin huoltajien kokemuksia yhteistyöstä ja osallisuudesta lapsensa varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli saada selville huoltajien näkemyksiä aiheesta ja pohtia näihin näkemyksiin Kittilän varhaiskasvatuksen työntekijöiden kesken kehittämisnäkökulmia. Kehittämistehtävä muotoutui koko prosessin ajan ja osoittautui tarpeelliseksi kehittämisaiheeksi, sillä Kittilässä varhaiskasvatus on erityislaatuista paikkakunnan sesonkiluonteisuuden vuoksi, mikä tuo omat haasteensa osallisuuteen ja yhteistyöhön.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään vanhempien osallisuutta valtakunnallisen ja paikallisen varhaiskasvatussuunnitelman näkökulmasta, osallisuutta päiväkotikontekstissa, perheen asiantuntijuutta, sekä kasvatusyhteistyötä.
Aineisto kerättiin keväällä 2018 vanhemmille lähetetyllä Webropol-kyselyllä. Kysymykset kartoittivat vanhempien mielipiteitä yhteistyöstä ja osallisuudesta lapsensa varhaiskasvatuksessa eri teemojen avulla. Kittilän varhaiskasvatuksen työntekijät pohtivat kehittämisehdotuksia vanhemmilta saatujen vastausten perusteella syksyllä 2018 kehittämisillassa. Tutkimusmenetelmänä käytin tapaustutkimusta sekä hyödynsin Bikva-arviointimenetelmää.
Tulosten perusteella vanhemmat kaipaavat tiedonsaannin kehittämistä, jotta sujuva yhteistyö ja osallisuus mahdollistuisivat. Vanhemman näkökulmasta osallisuuden mahdollisuudet ovat epäselviä, eivätkä he tiedä millaisia keinoja heillä on olla osana lapsensa varhaiskasvatusta. Vanhemmat olivat pääosin halukkaita ja kiinnostuneita tietämään enemmän varhaiskasvatuksen sisällöstä. Kehittämiskohtia huomattiin olevan useampi, joista tärkeimmiksi työntekijät nostivat tiedonsaannin, tutustumis- ja siirtymätilanteet ja koko kunnan varhaiskasvatuksen käytäntöjen kehittämisen yhtenäisemmäksi.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään vanhempien osallisuutta valtakunnallisen ja paikallisen varhaiskasvatussuunnitelman näkökulmasta, osallisuutta päiväkotikontekstissa, perheen asiantuntijuutta, sekä kasvatusyhteistyötä.
Aineisto kerättiin keväällä 2018 vanhemmille lähetetyllä Webropol-kyselyllä. Kysymykset kartoittivat vanhempien mielipiteitä yhteistyöstä ja osallisuudesta lapsensa varhaiskasvatuksessa eri teemojen avulla. Kittilän varhaiskasvatuksen työntekijät pohtivat kehittämisehdotuksia vanhemmilta saatujen vastausten perusteella syksyllä 2018 kehittämisillassa. Tutkimusmenetelmänä käytin tapaustutkimusta sekä hyödynsin Bikva-arviointimenetelmää.
Tulosten perusteella vanhemmat kaipaavat tiedonsaannin kehittämistä, jotta sujuva yhteistyö ja osallisuus mahdollistuisivat. Vanhemman näkökulmasta osallisuuden mahdollisuudet ovat epäselviä, eivätkä he tiedä millaisia keinoja heillä on olla osana lapsensa varhaiskasvatusta. Vanhemmat olivat pääosin halukkaita ja kiinnostuneita tietämään enemmän varhaiskasvatuksen sisällöstä. Kehittämiskohtia huomattiin olevan useampi, joista tärkeimmiksi työntekijät nostivat tiedonsaannin, tutustumis- ja siirtymätilanteet ja koko kunnan varhaiskasvatuksen käytäntöjen kehittämisen yhtenäisemmäksi.