Lasten osallisuuden mahdollistaminen : Kohti osallisuutta! – menetelmäopas Lapinlahden kunnan varhaiskasvatukseen
Suhonen, Niina; Sirvio, Tuulia (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Suhonen, Niina
Sirvio, Tuulia
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020727
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena käsiteltiin varhaiskasvatusikäisten lasten osallisuutta. Tavoitteena oli mahdollistaa lasten osallisuuden toteutuminen varhaiskasvatuksessa ja tarjota varhaiskasvattajille keinoja siihen, kuinka lasten osallisuutta voidaan vahvistaa. Opinnäytetyössä koottiin Kohti osallisuutta! – menetelmäopas lasten osallisuutta mahdollistavista ja edistävistä menetelmistä Lapinlahden kunnan varhaiskasvatukseen. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantajamme tarpeeseen vastaten, osaksi Toiminnallinen varhaiskasvatus – hanketta.
Opinnäytetyömme oli toiminnallinen kehittämistyö, joka koostui raportista ja kehittämistyön tuotoksesta: Kohti osallisuutta! – oppaasta. Raportissa tarkastelimme osallisuutta yleisellä tasolla sekä varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Opas pohjautuu osallisuuden yleiseen sekä varhaiskasvatukselliseen näkemykseen mukaillen osallisuuden teoreettisia malleja. Lisäksi oppaassa huomioitiin toimeksiantajamme toiveet saada opas vastaamaan eri osa-alueita.
Oppaan menetelmät laadittiin tukemaan lasten osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Lisäksi ne mahdollistavat lasten kuulemisen ja osallistumisen toiminnan ja oppimisympäristöjen suunnitteluun. Menetelmät ovat lapsilähtöisiä ja ne tukevat lapsia ilmaisemaan omia mielipiteitään heille sopivilla tavoilla, huomioiden lasten ikä- ja kehitystason.
Osallisuutta mahdollistavien menetelmien toimivuutta on mahdotonta yleistää, sillä jokainen lapsi kokee ja toteuttaa osallisuutta yksilöllisesti ja eri tavoin. Lisäksi osallisuuden toteutuminen ei ole riippuvainen pelkästään tiettyjen menetelmien käytöstä. Opinnäytetyömme menetelmäopas on vain yksi keino mahdollistaa lasten osallisuuden toteutumista.
Opinnäytetyömme oli toiminnallinen kehittämistyö, joka koostui raportista ja kehittämistyön tuotoksesta: Kohti osallisuutta! – oppaasta. Raportissa tarkastelimme osallisuutta yleisellä tasolla sekä varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Opas pohjautuu osallisuuden yleiseen sekä varhaiskasvatukselliseen näkemykseen mukaillen osallisuuden teoreettisia malleja. Lisäksi oppaassa huomioitiin toimeksiantajamme toiveet saada opas vastaamaan eri osa-alueita.
Oppaan menetelmät laadittiin tukemaan lasten osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Lisäksi ne mahdollistavat lasten kuulemisen ja osallistumisen toiminnan ja oppimisympäristöjen suunnitteluun. Menetelmät ovat lapsilähtöisiä ja ne tukevat lapsia ilmaisemaan omia mielipiteitään heille sopivilla tavoilla, huomioiden lasten ikä- ja kehitystason.
Osallisuutta mahdollistavien menetelmien toimivuutta on mahdotonta yleistää, sillä jokainen lapsi kokee ja toteuttaa osallisuutta yksilöllisesti ja eri tavoin. Lisäksi osallisuuden toteutuminen ei ole riippuvainen pelkästään tiettyjen menetelmien käytöstä. Opinnäytetyömme menetelmäopas on vain yksi keino mahdollistaa lasten osallisuuden toteutumista.
