Vahvuustyöskentely koululaistyöpajoissa : Työpajaohjaajien ja yläkouluikäisten nuorten kokemuksia koululaistyöpajatoiminnasta Tämä elämä- hankkeessa
Mahlanen, Taru; Kerbs, Heidi (2018)
Mahlanen, Taru
Kerbs, Heidi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020746
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan yläkouluikäisten nuorten koululaistyöpajatoimintaa sekä vahvuustyöskentelyä. Opinnäytetyö on työelämälähtöinen ja osa Tämä elämä -hanketta. Tämä elämä -hankkeen (1.4.2017-31.12.2019) tarkoituksena on luoda nivelvaiheen nuorille toisen asteen koulutuksesta putoamisen ehkäisyksi ja opinto-ohjauksen tueksi mobiililaitteella pelattava luonteenvahvuuksiin keskittyvä peli sekä koululaistyöpajamalli, jossa vahvuustyöskentelyä toteutetaan.
Opinnäytetyössä selvitetään voiko koululaistyöpajatoiminta tukea nuoria omien vahvuuksien löytämisessä. Tutkimusongelmaa selvitetään työpajaohjaajien haastatteluiden avulla. Opinnäytetyömme on laadullinen toimintatutkimus. Tutkimusmetodina käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, ja haastattelut analysoitiin teemoittelun avulla. Työpajaohjaajien haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluna ja osa parihaastatteluna. Työpajaohjaajina toimi musiikkipedagogiikan, erityispedagogiikan ja sosionomi YAMK- opiskelijoita. Osallistuimme itse keväällä 2018 hankkeen ensimmäiseen pilottiin. Pilotissa pidettiin neljä koululaistyöpajaa yläkouluikäisille nuorille. Nuoret tulivat neljästä eri yläkoulusta, joista yksi oli erityiskoulu. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu yläkouluikäisiin nuoriin, työpajatoimintaan, luonteenvahvuuksiin sekä osallisuuteen.
Myönteisellä ja vahvuuksiin keskittyvällä ajattelutavalla on positiivinen vaikutus nuoriin ja kouluviihtyvyyteen. Tämä elämä hankkeessa tuotetaan ohjausmalleja ja välineitä ohjaustoiminnan tueksi, joilla nuoren elämänhallintataitoja voidaan kehittää sekä ohjata nuorta hyvän elämän valintoihin. Yhteisöllisyys sekä vahvuuksien ja voimavarojen tukeminen ovat vahvasti läsnä. Yhteiskuntatasolla pyritään vaikuttamaan nuorten syrjäytymiseen sekä toisen asteen opintojen keskeyttämisen vähentämiseen.
Opinnäytetyössä selvitetään voiko koululaistyöpajatoiminta tukea nuoria omien vahvuuksien löytämisessä. Tutkimusongelmaa selvitetään työpajaohjaajien haastatteluiden avulla. Opinnäytetyömme on laadullinen toimintatutkimus. Tutkimusmetodina käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, ja haastattelut analysoitiin teemoittelun avulla. Työpajaohjaajien haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluna ja osa parihaastatteluna. Työpajaohjaajina toimi musiikkipedagogiikan, erityispedagogiikan ja sosionomi YAMK- opiskelijoita. Osallistuimme itse keväällä 2018 hankkeen ensimmäiseen pilottiin. Pilotissa pidettiin neljä koululaistyöpajaa yläkouluikäisille nuorille. Nuoret tulivat neljästä eri yläkoulusta, joista yksi oli erityiskoulu. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu yläkouluikäisiin nuoriin, työpajatoimintaan, luonteenvahvuuksiin sekä osallisuuteen.
Myönteisellä ja vahvuuksiin keskittyvällä ajattelutavalla on positiivinen vaikutus nuoriin ja kouluviihtyvyyteen. Tämä elämä hankkeessa tuotetaan ohjausmalleja ja välineitä ohjaustoiminnan tueksi, joilla nuoren elämänhallintataitoja voidaan kehittää sekä ohjata nuorta hyvän elämän valintoihin. Yhteisöllisyys sekä vahvuuksien ja voimavarojen tukeminen ovat vahvasti läsnä. Yhteiskuntatasolla pyritään vaikuttamaan nuorten syrjäytymiseen sekä toisen asteen opintojen keskeyttämisen vähentämiseen.