SIMHE-palvelun kehittäminen ja käyttöönotto
Rintala, Leena (2018)
Rintala, Leena
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520237
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Helsingin yliopiston Hakijapalveluihin SIMHE – Supporting Immigrants in Higher Education –palvelua. Palvelu on uudenlainen maahanmuuttajien ohjaukseen suuntautuva palvelu, jossa ei ainoastaan auteta Helsingin yliopiston opistojen pariin, vaan myös muiden korkeakoulujen opintoihin. Lisäksi autamme henkilöitä, jotka ovat jo opiskelleet korkeakoulussa opintojen jatkamisessa tai täydentämisessä.
Kehitystehtävä toteutettiin toimintatutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastattelun, kyselyn ja havainnoinnin avulla. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen kärkenä käytettiin palvelumuotoilua ja monikulttuurisuutta. Näitä hyödyntämällä saatiin kehittämisideoita ja tutustuttiin monikulttuurisuuteen. Lisäksi viitekehyksessä käytettiin muutosjohtamista ja Lean Managementia.
Kehitystehtävän tavoitteena oli kehittää palvelua niin, että Helsingin yliopiston hakuneuvojat pystyvät paremmin auttamaan maahanmuuttajia heidän koulutuspoluillaan ja tarjoamaan oikeaa tietoa suomalaisesta koulutusjärjestelmästä. Tämän lisäksi tietoa tarjotaan muista suomalaisista korkeakouluista, jotta ne asiakkaat, joille jokin muu korkeakoulu on paras vaihtoehto, löytävät itselleen sopivimman ratkaisun.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi palvelu, jossa henkilökunnan käyttöön on koottu kattavasti tietoa muiden korkeakoulujen koulutusohjelmista ja täydennyskoulutuksista. Lisäksi on avattu verkkosivut SIMHE-palvelun käyttäjille, jonne on yhteystietojen lisäksi tehty usein kysytyt kysymykset –osio.
Kehitystehtävä toteutettiin toimintatutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastattelun, kyselyn ja havainnoinnin avulla. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen kärkenä käytettiin palvelumuotoilua ja monikulttuurisuutta. Näitä hyödyntämällä saatiin kehittämisideoita ja tutustuttiin monikulttuurisuuteen. Lisäksi viitekehyksessä käytettiin muutosjohtamista ja Lean Managementia.
Kehitystehtävän tavoitteena oli kehittää palvelua niin, että Helsingin yliopiston hakuneuvojat pystyvät paremmin auttamaan maahanmuuttajia heidän koulutuspoluillaan ja tarjoamaan oikeaa tietoa suomalaisesta koulutusjärjestelmästä. Tämän lisäksi tietoa tarjotaan muista suomalaisista korkeakouluista, jotta ne asiakkaat, joille jokin muu korkeakoulu on paras vaihtoehto, löytävät itselleen sopivimman ratkaisun.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi palvelu, jossa henkilökunnan käyttöön on koottu kattavasti tietoa muiden korkeakoulujen koulutusohjelmista ja täydennyskoulutuksista. Lisäksi on avattu verkkosivut SIMHE-palvelun käyttäjille, jonne on yhteystietojen lisäksi tehty usein kysytyt kysymykset –osio.