Lapsen fyysisen ja psykososiaalisen kehityksen huomioiminen ensihoidossa : Itseopiskelumateriaalin kehittäminen ensihoitajaopiskelijoille
Ylönen, Helmi; Laukkanen, Miiamari (2018)
Ylönen, Helmi
Laukkanen, Miiamari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020780
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020780
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata lasten ensihoitoa lapsipotilaan fyysisen ja psykososiaalisen kehityksen huomioimisen näkökulmasta. Opinnäytetyön toisena tarkoituksena on kehittää itseopiskelumateriaali aiheesta lapsen fyysisen ja psykososiaalisen kehityksen huomioiminen ensihoidossa. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä ensihoitajaopiskelijoiden valmiuksia hoitaa lapsipotilaita sairaalan ulkopuolisessa ensihoidossa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyöprosessissa tehtiin kirjallisuuskatsauksen omainen tiedonhaku, jonka pohjalta luotiin itseopiskelumateriaali. Itseopiskelumateriaalia varten perustettiin Moodle-oppimisympäristö, jonne luotiin Powerpoint-esitys, osaamistesti, sekä taulukot lapsen kehitykseen ja ensihoitoon liittyen. Itseopiskelumateriaali suunnattiin ensihoitajaopiskelijoille.
Lapsipotilaat muodostavat ensihoidossa pienen potilasryhmän, eikä heidän kohtaamiseensa synny rutiinia. Suomessa ensihoidon potilaista lapsia on 4,5%. Tavallisimmat potilasryhmät ovat alle 2-vuotiaat ja teini-ikäiset. Lapsilla on fyysisiä erityispiirteitä, jotka tulee ottaa huomioon ensihoidossa ja ne ovat merkittävimmät imeväisiässä. Onnistuneen lapsipotilaan kohtaamisen edellytyksenä on ymmärtää lapsen psykososiaalisen kehityksen vaiheet, sekä kyetä luomaan rauhallinen ja turvallinen ilmapiiri. Hyvä itseopiskelumateriaali aktivoi opiskelijaa oppimisessa.
Lapsen fyysisen ja psykososiaalisen kehityksen tunteminen auttaa ensihoitajaa tilanteen arvioimisessa, lisää ymmärrystä tavanomaisimpien tehtävien syistä sekä helpottaa lapsipotilaan kokonaisvaltaista huomioimista, lastensuojelu ja itsemääräämisoikeus mukaan lukien. Lapsen erityispiirteiden tunteminen vähentää lapsen kohtaamiseen mahdollisesti liittyvää stressiä ja tekee kohtaamisesta luontevamman. Moodle-itseopiskeluympäristöä voidaan hyödyntää Metropolia Ammattikorkeakoulun ensihoidon opiskelijoiden lapsen ensihoidon osaamisen kehittämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyöprosessissa tehtiin kirjallisuuskatsauksen omainen tiedonhaku, jonka pohjalta luotiin itseopiskelumateriaali. Itseopiskelumateriaalia varten perustettiin Moodle-oppimisympäristö, jonne luotiin Powerpoint-esitys, osaamistesti, sekä taulukot lapsen kehitykseen ja ensihoitoon liittyen. Itseopiskelumateriaali suunnattiin ensihoitajaopiskelijoille.
Lapsipotilaat muodostavat ensihoidossa pienen potilasryhmän, eikä heidän kohtaamiseensa synny rutiinia. Suomessa ensihoidon potilaista lapsia on 4,5%. Tavallisimmat potilasryhmät ovat alle 2-vuotiaat ja teini-ikäiset. Lapsilla on fyysisiä erityispiirteitä, jotka tulee ottaa huomioon ensihoidossa ja ne ovat merkittävimmät imeväisiässä. Onnistuneen lapsipotilaan kohtaamisen edellytyksenä on ymmärtää lapsen psykososiaalisen kehityksen vaiheet, sekä kyetä luomaan rauhallinen ja turvallinen ilmapiiri. Hyvä itseopiskelumateriaali aktivoi opiskelijaa oppimisessa.
Lapsen fyysisen ja psykososiaalisen kehityksen tunteminen auttaa ensihoitajaa tilanteen arvioimisessa, lisää ymmärrystä tavanomaisimpien tehtävien syistä sekä helpottaa lapsipotilaan kokonaisvaltaista huomioimista, lastensuojelu ja itsemääräämisoikeus mukaan lukien. Lapsen erityispiirteiden tunteminen vähentää lapsen kohtaamiseen mahdollisesti liittyvää stressiä ja tekee kohtaamisesta luontevamman. Moodle-itseopiskeluympäristöä voidaan hyödyntää Metropolia Ammattikorkeakoulun ensihoidon opiskelijoiden lapsen ensihoidon osaamisen kehittämisessä.