Nuoret aikuiset sanomalehden kohderyhmänä : Case: sanomalehti Pohjalainen
Varpenius, Nina (2018)
Varpenius, Nina
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020699
Tiivistelmä
Tutkimus toteutettiin toimeksiantona I-Mediat Oy:lle ja erityisesti sen julkaisemalle sanomalehti Pohjalaiselle. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka nuorten aikuisten määrää Pohjalaisen tilaajissa saataisiin kasvatettua. Tarkoituksena oli tutkia millaisia mielikuvia kohderyhmällä on sanomalehti Pohjalaisesta sekä mitkä tekijät motivoisivat heitä tilaamaan lehden. Lisäksi kartoitettiin kohderyhmän odotuksia oman paikallisen sanomalehden suhteen ja vertailtiin, missä määrin Pohjalainen niitä odotuksia vastaa.
Tutkimus rakentuu kolmesta osasta: johdannosta, teoriaosasta ja empiirisestä osasta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu brändiä ja imagoa, asiakkaiden kokemaa kokonaislaatua sekä kuluttajan ostokäyttäytymistä koskevista teorioista. Kokonaislaatua koskevissa teorioissa keskitytään erityisesti odotusten rooliin laadun arvioinnissa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja saatu aineisto kerättiin haastattelemalla kymmentä 18–29-vuotiasta nuorta aikuista.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että nuorten aikuisten mielikuva Pohjalaisesta on hyvin konservatiivinen. Koska kohderyhmän mielestä hyvä sanomalehti on luotettava, objektiivinen ja selkeä, vastaa perinteinen Pohjalainen hyvin kohderyhmän toiveita. Tulosten perusteella merkittävin sanomalehden tilaukseen motivoiva tekijä on raha, jolloin nuorten aikuisten tilaajamäärien kasvattamiseen riittää parhaimmassa tapauksessa pelkkä hyvä tarjous.
Tutkimus rakentuu kolmesta osasta: johdannosta, teoriaosasta ja empiirisestä osasta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu brändiä ja imagoa, asiakkaiden kokemaa kokonaislaatua sekä kuluttajan ostokäyttäytymistä koskevista teorioista. Kokonaislaatua koskevissa teorioissa keskitytään erityisesti odotusten rooliin laadun arvioinnissa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja saatu aineisto kerättiin haastattelemalla kymmentä 18–29-vuotiasta nuorta aikuista.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että nuorten aikuisten mielikuva Pohjalaisesta on hyvin konservatiivinen. Koska kohderyhmän mielestä hyvä sanomalehti on luotettava, objektiivinen ja selkeä, vastaa perinteinen Pohjalainen hyvin kohderyhmän toiveita. Tulosten perusteella merkittävin sanomalehden tilaukseen motivoiva tekijä on raha, jolloin nuorten aikuisten tilaajamäärien kasvattamiseen riittää parhaimmassa tapauksessa pelkkä hyvä tarjous.