Yrityksen sisäisen markkinoinnin kehittäminen : Case: Yritys X
Mytty, Laura (2018)
Mytty, Laura
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020716
Tiivistelmä
Tutkimuksen toimeksiantajana toimii norjalaiseen energiakonserniin kuuluvan sähköyhtiön Vaasan toimipiste. Toimeksiantajayritys toimittaa uusiutuvilla energiamuodoilla tuotettua sähköä kaikille asiakasryhmille. Tutkimuksessa tutkittiin toimeksiantajayrityksen työntekijöitä. Tutkimuksen avulla selvitettiin työntekijöiden näkemyksiä sisäisen markkinoinnin toimivuudesta. Lisäksi tutkimuksen avulla haluttiin tuoda esiin sisäisen markkinoinnin mahdollisia ongelmakohtia ja kehitysehdotuksia. Opinnäytetyö koostuu johdanto-osasta, teoriaosasta ja empiirisestä osasta.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään teorioita koskien sisäisen markkinoinnin pääkohtia, tavoitteita ja toimintoja sekä sisäisen viestinnän periaatteita, tehtäviä, keinoja ja kanavia. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin haastattelemalla 12 työntekijää fokusryhmähaastattelujen avulla.
Tutkimustuloksista selvisi, että työntekijät kokivat puutteita sisäisessä markkinoinnissa. Sisäisen markkinoinnin puutteet koskivat sisäisten viestien tavoittavuutta ja riittämättömyyttä, tiedon- ja palautteensaantia, esimiesviestinnän määrää sekä perehdytystä ja koulutusta. Kehitettävää nähtiin myös nykyisissä viestintäkanavissa. Työntekijät pitivät kuitenkin sisäistä viestintää selkeänä ja ymmärrettävänä. Lisäksi esimiehen lähestyminen, palautteenanto ja tuen saaminen koettiin helpoksi. Tutkimusta voitiin pitää luotettavana, sillä validiteetti ja reliabiliteetti toteutuivat. Tutkimus myös vastasi asetettuihin tavoitteisiin ja haastattelut saavuttivat saturaation.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään teorioita koskien sisäisen markkinoinnin pääkohtia, tavoitteita ja toimintoja sekä sisäisen viestinnän periaatteita, tehtäviä, keinoja ja kanavia. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin haastattelemalla 12 työntekijää fokusryhmähaastattelujen avulla.
Tutkimustuloksista selvisi, että työntekijät kokivat puutteita sisäisessä markkinoinnissa. Sisäisen markkinoinnin puutteet koskivat sisäisten viestien tavoittavuutta ja riittämättömyyttä, tiedon- ja palautteensaantia, esimiesviestinnän määrää sekä perehdytystä ja koulutusta. Kehitettävää nähtiin myös nykyisissä viestintäkanavissa. Työntekijät pitivät kuitenkin sisäistä viestintää selkeänä ja ymmärrettävänä. Lisäksi esimiehen lähestyminen, palautteenanto ja tuen saaminen koettiin helpoksi. Tutkimusta voitiin pitää luotettavana, sillä validiteetti ja reliabiliteetti toteutuivat. Tutkimus myös vastasi asetettuihin tavoitteisiin ja haastattelut saavuttivat saturaation.