An Influencer Marketing Plan for an International Brand in Finland
Vu, Huyen (2018)
Vu, Huyen
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020800
Tiivistelmä
Sosiaalisen median vaikuttajien (influencer) määrä kasvaa joka päivä, he tulevat tunnetuksi internetissä ja se on vahva perusta saavuttaa myös julkisuutta internetin ulkopuolella. Vaikuttajien mukana yhteistyö tuotteiden markkinointiin verkkossa on kasvanut suositummaksi viimevuosien aikana.
Tämä opinnäytetyön tarkoituksena on analysoida vaikuttajamarkkinointia ja kuinka sen tehokkuus voidaan maksimoida sosiaalisen median kautta. Tämän opinnäytteen kysymys on: Onko vaikuttajamarkkinointi (influencer marketing) menestyksellinen kansainvälisille firmoille Suomessa?
Teoreettinen osio käsittelee koskee markkinointia ja digitaalista markkinointia sekä vaikuttajien kautta tehtyä markkinointia.
Se kuvailee myös keitä tulee pitää vaikuttajana, ja kuinka moneen kategoriaan vaikuttajat voidaan jakaa lopuksi teoria esittää suunnitelman vaikuttaja markkinointikampanjaa varten. On henkilöitä jotka kysyivät, onko vaikuttaja markkinointi kannattavaa ja kallista, mutta tämä markkinointitapa toimisi tehokkaasti, kun firma löytää sopivan vaikuttajan joka voi toimia heidän eräänlaisena ”tuote-edustajanaan”. Pienelle yritykselle yhteydenotto julkisuuden henkilöihin ja heille maksaminen on kallista. Siksi useammalle vaikuttajalle maksaminen ei ole ainoastaan halvempaa, mutta myös yleisöystävällistä. Vaikuttajiin tavoittelu on uusi trendi Suomessa, vaikka tätä tekniikkaa ollaan käytetty ympäri maailmaa etenkin Amerikassa ja Aasian maissa 4 vuosia sitten. Se, että manageri tiedustelee julkisuuden henkilöiltä tukea tai mainostaa heidän tuotteita on uutta Suomessa. Se on vasta alkanut olemaan buumissa Suomessa, kun trendi käyttää Youtubea, Instagramia jne. on nousussa nykyään ja palkintoja jaetaan paljon blogien, video blogien ja podcastien tekijöille. Suur-tunnettujen käyttö uusien tuotteiden havainnoitsijoille on ollut lamylle kekselijäs ja tehokas markkinointitekniikka. Johtopäätöksdenä vaikuttajamarkkinointi on kallista ja rajallinen kohderyhmiin, mutta vaikuttajamrkkinoinnin kautta yritys pääsee lähemmäs yleisöä ja vähentää muiden perinteisten mainontojen maksuja.
Tämä opinnäytetyön tarkoituksena on analysoida vaikuttajamarkkinointia ja kuinka sen tehokkuus voidaan maksimoida sosiaalisen median kautta. Tämän opinnäytteen kysymys on: Onko vaikuttajamarkkinointi (influencer marketing) menestyksellinen kansainvälisille firmoille Suomessa?
Teoreettinen osio käsittelee koskee markkinointia ja digitaalista markkinointia sekä vaikuttajien kautta tehtyä markkinointia.
Se kuvailee myös keitä tulee pitää vaikuttajana, ja kuinka moneen kategoriaan vaikuttajat voidaan jakaa lopuksi teoria esittää suunnitelman vaikuttaja markkinointikampanjaa varten. On henkilöitä jotka kysyivät, onko vaikuttaja markkinointi kannattavaa ja kallista, mutta tämä markkinointitapa toimisi tehokkaasti, kun firma löytää sopivan vaikuttajan joka voi toimia heidän eräänlaisena ”tuote-edustajanaan”. Pienelle yritykselle yhteydenotto julkisuuden henkilöihin ja heille maksaminen on kallista. Siksi useammalle vaikuttajalle maksaminen ei ole ainoastaan halvempaa, mutta myös yleisöystävällistä. Vaikuttajiin tavoittelu on uusi trendi Suomessa, vaikka tätä tekniikkaa ollaan käytetty ympäri maailmaa etenkin Amerikassa ja Aasian maissa 4 vuosia sitten. Se, että manageri tiedustelee julkisuuden henkilöiltä tukea tai mainostaa heidän tuotteita on uutta Suomessa. Se on vasta alkanut olemaan buumissa Suomessa, kun trendi käyttää Youtubea, Instagramia jne. on nousussa nykyään ja palkintoja jaetaan paljon blogien, video blogien ja podcastien tekijöille. Suur-tunnettujen käyttö uusien tuotteiden havainnoitsijoille on ollut lamylle kekselijäs ja tehokas markkinointitekniikka. Johtopäätöksdenä vaikuttajamarkkinointi on kallista ja rajallinen kohderyhmiin, mutta vaikuttajamrkkinoinnin kautta yritys pääsee lähemmäs yleisöä ja vähentää muiden perinteisten mainontojen maksuja.