Tapahtuman asiakastyytyväisyys ja kehittäminen : Case: Vaala Beach Volley
Alakurtti, Laura (2018)
Alakurtti, Laura
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120963
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty FC Soho ry:n järjestämän Vaala Beach Volley-tapahtuman kehittämistä varten. Työn toimeksiantajana on vaalalainen FC Soho ry-niminen yhdistys. Aikaisemmin virallista asiakaspalautetta ei Vaala Beach Volleystä ole kerätty, joten pitkän historian ja viime aikaisten muutosten vuoksi tämä työ oli aiheellinen ja ajankohtainen.
Työn tavoitteena oli kerätä tapahtumaan osallistuvilta pelaajilta mielipiteitä tapahtuman järjestelyistä sekä sarjamuutoksista sekä löytää kehitysideoita jatkoa varten. Tavoitteena oli osallistuvan havainnoinnin ja kyselyn avulla saada tietoa onnistumisista ja kohdista, joita voidaan kehittää.
Viitekehys työssä sisältää tapahtuman järjestämisen, asiakastyytyväisyyden, kehittämistyön ja tutkimustyön käsitteet. Lähteinä työssä on käytetty käsitteisiin liittyvää kirjallisuutta, toimeksiantajan haastatteluita ja verkkoartikkeleita. Tutkimusmenetelmänä työssä on käytetty osallistuvaa havainnointimenetelmää sekä kyselytutkimusta. Kyselytutkimus sisälsi sekä laadullisen että määrällisen tutkimuksen ominaisuuksia. Pelaajille suunnattu kysely toteutettiin Webropol-kyselytyökalun avulla.
Kyselyn kautta saatiin laaja ja kattava kuva pelaajien mielipiteistä. Pääsääntöisesti tulokset olivat positiivisia sekä odotettavissa olevia, mutta uusia kehityskohteita tuli myös esille. Tärkeimpiä kehityskohteita ovat tapahtuman aikataulutus, niin pelien kuin oheisohjelman kannalta, kuulutuksen parantaminen yleisön mukaan saamiseksi ja oheisohjelmasta tiedottaminen. Kyselystä esille nousseiden kehityskohteiden lisäksi havainnoinnilla saavutettiin muutamia järjestäjän sisäisiä kehityskohteita.
Työn tulokset eli esille nostetut kehitysideat ovat tapahtuman kannalta toteutuskelpoisia, jotta tapahtumasta saadaan entistä parempi. FC Soho ry sekä muut samantapaisten tapahtumien järjestäjät voivat hyötyä tämän työn lopputuloksesta. Jatkotoimenpiteinä on työssä esille nousseiden kehitysideoiden jalkauttaminen tulevissa tapahtumissa.
Työn tavoitteena oli kerätä tapahtumaan osallistuvilta pelaajilta mielipiteitä tapahtuman järjestelyistä sekä sarjamuutoksista sekä löytää kehitysideoita jatkoa varten. Tavoitteena oli osallistuvan havainnoinnin ja kyselyn avulla saada tietoa onnistumisista ja kohdista, joita voidaan kehittää.
Viitekehys työssä sisältää tapahtuman järjestämisen, asiakastyytyväisyyden, kehittämistyön ja tutkimustyön käsitteet. Lähteinä työssä on käytetty käsitteisiin liittyvää kirjallisuutta, toimeksiantajan haastatteluita ja verkkoartikkeleita. Tutkimusmenetelmänä työssä on käytetty osallistuvaa havainnointimenetelmää sekä kyselytutkimusta. Kyselytutkimus sisälsi sekä laadullisen että määrällisen tutkimuksen ominaisuuksia. Pelaajille suunnattu kysely toteutettiin Webropol-kyselytyökalun avulla.
Kyselyn kautta saatiin laaja ja kattava kuva pelaajien mielipiteistä. Pääsääntöisesti tulokset olivat positiivisia sekä odotettavissa olevia, mutta uusia kehityskohteita tuli myös esille. Tärkeimpiä kehityskohteita ovat tapahtuman aikataulutus, niin pelien kuin oheisohjelman kannalta, kuulutuksen parantaminen yleisön mukaan saamiseksi ja oheisohjelmasta tiedottaminen. Kyselystä esille nousseiden kehityskohteiden lisäksi havainnoinnilla saavutettiin muutamia järjestäjän sisäisiä kehityskohteita.
Työn tulokset eli esille nostetut kehitysideat ovat tapahtuman kannalta toteutuskelpoisia, jotta tapahtumasta saadaan entistä parempi. FC Soho ry sekä muut samantapaisten tapahtumien järjestäjät voivat hyötyä tämän työn lopputuloksesta. Jatkotoimenpiteinä on työssä esille nousseiden kehitysideoiden jalkauttaminen tulevissa tapahtumissa.