Huoltoliidit valtuutetun merkkihuollon jälkimarkkinoinnissa
Ihalainen, Päivi (2018)
Ihalainen, Päivi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120977
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120977
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia huoltoliidien kannattavuutta Volkswagen korjaamossa ja tutustua maahantuojan antamien työkalujen käyttöön korjaamon huoltoneuvojien näkökulmasta. Autojen pidentyneet huoltovälit vähentävät korjaamokäyntejä jolloin asiakkuuden säilyttäminen korostuu merkkikorjaamolla kilpailun kiristyessä monimerkkikorjaamojen kanssa.
Volkswagenin maahantuoja K-Auto Oy (entinen VV-Auto Oy) tarjoaa jälkimarkkinointiin liidi-työkalun, jonka tarkoituksena on helpottaa huoltojen ennakoimista. Ideana on tarjota asiakkaalle ajankohtaista huoltoa ennen kuin auto itse ilmoittaa huollosta tai juuri kun se on ajankohtainen. Työkalulla voidaan rajata autot esimerkiksi mallin ja vuosimallin mukaan. Opinnäytetyön pienimuotoinen tutkimus osoittaa, ettei liidityökalun käyttäminen yli viisi vuotiaisiin autoihin ole ainakaan vielä tässä vaiheessa kannattavaa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Autotalo Laakkonen Joensuu. Aihe on ajankohtainen, sillä auton omistamisesta pyritään tekemään koko ajan asiakkaalle helpompaa ja tavoitteena on pienentää korjaamon huoltoon tulevien puhelujen määrää varaamalla aika asiakkaalle ennen kuin tämä ehtii kuormittaa esimerkiksi korjaamon puhelinliikennettä.
Volkswagenin maahantuoja K-Auto Oy (entinen VV-Auto Oy) tarjoaa jälkimarkkinointiin liidi-työkalun, jonka tarkoituksena on helpottaa huoltojen ennakoimista. Ideana on tarjota asiakkaalle ajankohtaista huoltoa ennen kuin auto itse ilmoittaa huollosta tai juuri kun se on ajankohtainen. Työkalulla voidaan rajata autot esimerkiksi mallin ja vuosimallin mukaan. Opinnäytetyön pienimuotoinen tutkimus osoittaa, ettei liidityökalun käyttäminen yli viisi vuotiaisiin autoihin ole ainakaan vielä tässä vaiheessa kannattavaa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Autotalo Laakkonen Joensuu. Aihe on ajankohtainen, sillä auton omistamisesta pyritään tekemään koko ajan asiakkaalle helpompaa ja tavoitteena on pienentää korjaamon huoltoon tulevien puhelujen määrää varaamalla aika asiakkaalle ennen kuin tämä ehtii kuormittaa esimerkiksi korjaamon puhelinliikennettä.