Ammattiin reformin jälkeen, case Tampereen seudun ammattiopisto
Linkosuo, Sari; Koskinen, Marja-Leena (2018)
Linkosuo, Sari
Koskinen, Marja-Leena
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020742
Tiivistelmä
Ammatillisen koulutuksen reformin toimeenpano toi merkittäviä muutoksia koulutuksen rakenteeseen, koulutuksen järjestäjien rooliin, rahoitusperusteisiin ja opiskelutapoihin. Sen yhteydessä uudistettiin opetussuunnitelmien perusteet. Tutkintonimikkeitä vähennettiin, opiskelijoiden valinnaisuutta ja työelämäyhteistyötä lisättiin. Opetussuunnitelmien keskeisinä periaatteina ovat osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys. Laki ammatillisesta koulutuksesta astui voimaan 1.1.2018, ja uudet opetussuunnitelmien perusteet otettiin käyttöön 1.8.2018.
Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä Tampereen ammattiopisto Tredun vaatetusalan koulutukseen kohdistuvista muutostarpeista ja johtaa tutkimustuloksista koulutuksen kehittämisehdotukset. Tutkimus keskittyy kahteen koulutuksessa esille tulleeseen kehittämiskohteeseen: 1) työelämäyhteistyön yksipuolisuus ja 2) opiskelijoiden kiinnittymisen ongelmat. Tutkimus koostuu kahdesta erillisestä tutkimuksesta ja tulosten analysoinnin avulla johdetuista koulutuksen kehittämisehdotuksista, joilla vastataan tulevaisuuden osaamistarpeisiin.
Työelämäyhteistyön tutkimus tehtiin haastattelemalla vaatetusalan yrityksissä opiskelijoiden ohjaamisesta vastaavia henkilöitä. Yritykset edustavat ateljeetyyppisiä ompelimoita, vaatetusalan vähittäiskauppaa ja ompelevaa tekstiiliteollisuutta. Opiskelijoiden kiinnittymisen tasoa selvitettiin sähköisellä kyselyllä ja sitä seuranneella ryhmähaastattelulla. Tutkimusaineisto on analysoitu induktiivisen päättelyn periaatteilla.
Tutkimus vahvisti näkemystä, jonka mukaan työelämäyhteistyötä tulee laajentaa ja monipuolistaa. Yritysten puolelta on toivottu tiedotuskanavien kehittämistä ja rekrytoinnin helpottamista sekä yrityskoordinaattoria keskitetyn yritysyhteistyön kehittämiseen. Tavoitteena on luoda toimiva yritysyhteistyöverkosto sekä yritysten että ammatillisen koulutuksen tarpeisiin. Haastattelun tuloksena on syntynyt useita uusia yhteistyöideoita. Tutkimuksessa esiin tulleita kiinnittymistä edistäviä tekijöitä ovat hyvät opiskelutaidot, opintojen tavoitteiden ymmärtäminen ja opiskeltavaan alaan liittyvät harrastukset. Työelämäsuuntautuneet opiskelijat näyttivät kiinnittyvät opintoihin ja kouluyhteisöön hyvin.
Tutkimusten tuloksina saatiin useita toimenpide-ehdotuksia vaatetusosaston kehittämistyön sisällöiksi ja tavoitteiksi.
Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä Tampereen ammattiopisto Tredun vaatetusalan koulutukseen kohdistuvista muutostarpeista ja johtaa tutkimustuloksista koulutuksen kehittämisehdotukset. Tutkimus keskittyy kahteen koulutuksessa esille tulleeseen kehittämiskohteeseen: 1) työelämäyhteistyön yksipuolisuus ja 2) opiskelijoiden kiinnittymisen ongelmat. Tutkimus koostuu kahdesta erillisestä tutkimuksesta ja tulosten analysoinnin avulla johdetuista koulutuksen kehittämisehdotuksista, joilla vastataan tulevaisuuden osaamistarpeisiin.
Työelämäyhteistyön tutkimus tehtiin haastattelemalla vaatetusalan yrityksissä opiskelijoiden ohjaamisesta vastaavia henkilöitä. Yritykset edustavat ateljeetyyppisiä ompelimoita, vaatetusalan vähittäiskauppaa ja ompelevaa tekstiiliteollisuutta. Opiskelijoiden kiinnittymisen tasoa selvitettiin sähköisellä kyselyllä ja sitä seuranneella ryhmähaastattelulla. Tutkimusaineisto on analysoitu induktiivisen päättelyn periaatteilla.
Tutkimus vahvisti näkemystä, jonka mukaan työelämäyhteistyötä tulee laajentaa ja monipuolistaa. Yritysten puolelta on toivottu tiedotuskanavien kehittämistä ja rekrytoinnin helpottamista sekä yrityskoordinaattoria keskitetyn yritysyhteistyön kehittämiseen. Tavoitteena on luoda toimiva yritysyhteistyöverkosto sekä yritysten että ammatillisen koulutuksen tarpeisiin. Haastattelun tuloksena on syntynyt useita uusia yhteistyöideoita. Tutkimuksessa esiin tulleita kiinnittymistä edistäviä tekijöitä ovat hyvät opiskelutaidot, opintojen tavoitteiden ymmärtäminen ja opiskeltavaan alaan liittyvät harrastukset. Työelämäsuuntautuneet opiskelijat näyttivät kiinnittyvät opintoihin ja kouluyhteisöön hyvin.
Tutkimusten tuloksina saatiin useita toimenpide-ehdotuksia vaatetusosaston kehittämistyön sisällöiksi ja tavoitteiksi.