3D-grafiikan käyttö web-ympäristössä
Koskelo, Kasperi (2018)
Koskelo, Kasperi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221196
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221196
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoitus on selventää web-ympäristöön suunnatun 3D-grafiikan työstämiseen vaadittuja resursseja ja työkaluja. Keskeisimpänä kohderyhmänä löydetylle tiedolle ovat web-kehityksen parissa työskentelevät ohjelmistokehittäjät sekä suunnittelijat. Työssä tutustutaan 3D-grafiikkaa hyödyntäviin tärkeimpiin sovelluskohteisiin, joihin lukeutuvat esimerkiksi lisätty todellisuus ja virtuaalitodellisuus. Lisäksi työssä tarkastellaan näiden soveltuvuutta web-ympäristöön erilaisin lisätyökaluin. 3D-grafiikan tuottamiseen tärkeimpänä tarkastelun kohteena on WebGL-ohjelmointirajapinta ja sen päälle rakennetut liitännäiset.
Tieto tähän työhön on kerätty lähtökohtaisesti internetistä löytyvistä ohjelmointirajapintojen dokumentaatioista ja muista varteenotettavista web-kehitystä koskevista nettilähteistä. Syynä tiedonhaun rajaantumiselle internettiin on dokumentaatioista löytyvän tiedon varma ajantasaisuus.
Yhtenä case-esimerkkinä tässä työssä esitellään Crasman Oy:n alaisuudessa tehty työelämän proof-of-concept sovellus, joka hyödyntää 3D-grafiikkaa web-ympäristössä.
Lopputulemana tälle opinnäytetyölle on rajattu selvennys siitä mikä on nykyisellään web-ympäristössä 3D-grafiikan kannalta mahdollista, mikä saattaa olla lähitulevaisuudessa mahdollista ja mihin web-teknologia ei tällä hetkellä taivu.
Tieto tähän työhön on kerätty lähtökohtaisesti internetistä löytyvistä ohjelmointirajapintojen dokumentaatioista ja muista varteenotettavista web-kehitystä koskevista nettilähteistä. Syynä tiedonhaun rajaantumiselle internettiin on dokumentaatioista löytyvän tiedon varma ajantasaisuus.
Yhtenä case-esimerkkinä tässä työssä esitellään Crasman Oy:n alaisuudessa tehty työelämän proof-of-concept sovellus, joka hyödyntää 3D-grafiikkaa web-ympäristössä.
Lopputulemana tälle opinnäytetyölle on rajattu selvennys siitä mikä on nykyisellään web-ympäristössä 3D-grafiikan kannalta mahdollista, mikä saattaa olla lähitulevaisuudessa mahdollista ja mihin web-teknologia ei tällä hetkellä taivu.