Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

The role of concept art in game design

Heikkinen, Siiri (2018)

 
Avaa tiedosto
Heikkinen_Siiri.pdf (1.059Mt)
Lataukset: 


Heikkinen, Siiri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons License
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221158
Tiivistelmä
Loistavat pelit syntyvät perusteellisesta suunnittelusta, ja paras tapa suunnitella peligrafiikkaa on konseptitaide. Tämä opinnäytetyö tutkii konseptitaiteen eri alalajeja ja niiden käyttöä pelituotannossa. Konseptitaidetta toteutetaan monilla eri tavoilla, kuuluisimmin piirtämällä ja photobash-menetelmällä. Valokuvaus, 3D-mallinnus ja kaikenlaiset käsityöt ovat myös vahvasti mukana konseptitaiteen luomisessa, ja valmis konseptikuva on usein yhdistelmä monia eri metodeja.

Konseptikuvalla on aina tavoitteena demonstroida pelialueen, hahmon tai yksittäisen esineen ulkonäköä ja tunnelmaa. Konseptitaide voidaan jakaa kolmeen eri aihealueeseen: ympäristöt, hahmot ja esineet. Monet konseptitaiteilijat erikoistuvat yhteen aihealueeseen.

Konseptitaiteen luova prosessi sisältää paljon taustatutkimusta, valkokuvareferenssejä, taiteen ymmärrystä ja jopa tarinankerrontaa. Konseptitaiteilijan täytyy osata tehdä perusteellista tutkimusta alueesta ja aikakaudesta, jonka kanssa hän työskentelee. Kommunikointi muiden projektiin osallistuvien henkilöiden kanssa on tärkeää. Jos konseptitaiteilija onnistuu kommunikoimaan tasosuunnittelijoiden, 3D-mallintajien ja muiden osallisten kanssa hyvin, konseptitaiteelle saadaan selkeä tarkoitus ja se hyödyntää kaikkia osapuolia pelin tuotantoprosessissa. Pelin tuotannon aikana konseptitaide tarjoaa ohjeen pelin tyylille ja graafisille valinnoille, mikä auttaa luomaan yhteisen näkemyksen.

Konseptitaide on usein pelituotannon ensimmäisiä askelia ja konseptitaiteilijat ovat todella kiireisiä projektin alussa. Nopeuden ollessa tärkeä asia konseptitaiteilijan työssä, on olemassa monia tapoja joilla he voivat “huijata” luomisprosessissaan. Photobash –metodi, valokuvien käyttö ja referenssit ovat suuri väittelyn aihe taiteilijoiden piireissä, mutta konseptitaiteessa nämä metodit nopeuttavat prosessia huomattavasti ja usein auttavat luomaan hyödyllisempää konseptitaidetta. Jos konseptitaide on hyvin tehty ja todettu hyödylliseksi, se on pelin tuotannossa mukana loppuun saakka.

Loin kaikki opinnäytetyössä käytetyt kuvat itse, käyttäen työssä mainittuja eri metodeja. Kuvat toimivat esimerkkeinä eri tavoista tehdä konseptitaidetta, sekä demonstroivat eri tarkoituksia ja aihealueita konseptitaiteelle. Tutkiessani konseptitaidetta sekä luodessani omia konseptikuviani, opin paljon konseptitaiteilijana työskentelystä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste