Itsesäätelykyky: kehitys ja taitojen tukeminen varhaislapsuudessa : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Siro-Markkanen, Mirka (2018)
Siro-Markkanen, Mirka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321379
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321379
Tiivistelmä
Itsesäätelykyky tarkoittaa lapsen kykyä säädellä tunteitaan, suhteuttaa toimintaa ympäristön vaatimuksiin ja lapsen kykyä noudattaa ohjeita. Itsesäätelykyky on tärkeässä yhteydessä esimerkiksi lapsen oppimistuloksiin ja toimiviin vuorovaikutussuhteisiin elämässä.
Tämä opinnäytetyö on kirjallisuuskatsaus lapsen itsesäätelykyvyn kehityksestä ja itsesäätelytaitojen tuesta varhaislapsuudessa. Kirjallisuuskatsaus muodostaa yhteenvedon aiemmista tutkimuksista ja tarjoaa vastauksia siihen, miten kirjallisuudessa ja tutkimuksissa kuvaillaan itsesäätelytaitojen kehitystä ja miten itsesäätelytaitoja voidaan tukea huomioiden lapsen ympäristö.
Kirjallisuuskatsauksen tarve nousi esiin opinnäytetyöni yhteistyökumppanin, HUS Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin lastenpsykiatrian yksiköstä. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tiivis yhteenveto aiheeseen liittyvistä tutkimuksista ja itsesäätelytaitoja tukevista keinoista sekä kehityksellisestä näkökulmasta lapsen varhaislapsuudessa.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu kanadalaisen toiminnallisuuden ja sitoutuneisuuden malliin (CMOP-E) huomioiden itsesäätelytaitojen kehityksen ja biologisen perustan.
Rajauskriteerien avulla materiaalista valikoitui kymmenen artikkelia, joissa nousi esille edistäviä ja estäviä tekijöitä siihen, miten lapsen itsesäätelytaitoja voidaan tukea ja miten itsesäätelykyvyn kehitys ja lapsen ympäristö vaikuttavat. Itsesäätelytaitojen kehitystä voidaan tukea jäsentämällä lapsen ympäristössä toimimista turvalliseksi ja selkeäksi, sanoittamalla ja kuuntelemalla lasta ja huomioimalla lapsen kehitystaso. Lasta hoivaavalla aikuisella on tärkeä rooli tunteiden säätelyn tukijana.
Opinnäytetyötä voivat hyödyntää toimintaterapeutit, opiskelijat ja lapsen ympäristössä toimivat, jotka haluavat taustatietoa lasta tukevista keinoista, joilla itsesäätelytaitojen kehitystä voidaan tukea. Opinnäytetyön tulosten perusteella on tärkeää tukea lapsen itsesäätelytaitojen kehitystä jo varhaislapsuudessa ehkäisemällä ongelmia tulevaisuudessa. Tulokset viittaavat vahvasti siihen, kuinka tärkeää on tukea lapsen ja aikuisen välistä vuorovaikutusta.
Tämä opinnäytetyö on kirjallisuuskatsaus lapsen itsesäätelykyvyn kehityksestä ja itsesäätelytaitojen tuesta varhaislapsuudessa. Kirjallisuuskatsaus muodostaa yhteenvedon aiemmista tutkimuksista ja tarjoaa vastauksia siihen, miten kirjallisuudessa ja tutkimuksissa kuvaillaan itsesäätelytaitojen kehitystä ja miten itsesäätelytaitoja voidaan tukea huomioiden lapsen ympäristö.
Kirjallisuuskatsauksen tarve nousi esiin opinnäytetyöni yhteistyökumppanin, HUS Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin lastenpsykiatrian yksiköstä. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tiivis yhteenveto aiheeseen liittyvistä tutkimuksista ja itsesäätelytaitoja tukevista keinoista sekä kehityksellisestä näkökulmasta lapsen varhaislapsuudessa.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu kanadalaisen toiminnallisuuden ja sitoutuneisuuden malliin (CMOP-E) huomioiden itsesäätelytaitojen kehityksen ja biologisen perustan.
Rajauskriteerien avulla materiaalista valikoitui kymmenen artikkelia, joissa nousi esille edistäviä ja estäviä tekijöitä siihen, miten lapsen itsesäätelytaitoja voidaan tukea ja miten itsesäätelykyvyn kehitys ja lapsen ympäristö vaikuttavat. Itsesäätelytaitojen kehitystä voidaan tukea jäsentämällä lapsen ympäristössä toimimista turvalliseksi ja selkeäksi, sanoittamalla ja kuuntelemalla lasta ja huomioimalla lapsen kehitystaso. Lasta hoivaavalla aikuisella on tärkeä rooli tunteiden säätelyn tukijana.
Opinnäytetyötä voivat hyödyntää toimintaterapeutit, opiskelijat ja lapsen ympäristössä toimivat, jotka haluavat taustatietoa lasta tukevista keinoista, joilla itsesäätelytaitojen kehitystä voidaan tukea. Opinnäytetyön tulosten perusteella on tärkeää tukea lapsen itsesäätelytaitojen kehitystä jo varhaislapsuudessa ehkäisemällä ongelmia tulevaisuudessa. Tulokset viittaavat vahvasti siihen, kuinka tärkeää on tukea lapsen ja aikuisen välistä vuorovaikutusta.