Opiskelijan harjoitteluopas kliinisen fysiologian laboratorioon
Puustinen, Minttu (2018)
Puustinen, Minttu
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721850
Tiivistelmä
Ammattitaitoa edistävä ohjattu harjoittelu on merkittävässä roolissa bioanalyytikko-opiskelijan ammatillisessa kasvussa ja työelämän asiantuntijuuden kehittymisessä. Ohjatussa harjoittelussa opiskelija tutustuu ammat-tiopintojen keskeisiin työtehtäviin ja työelämän pelisääntöihin. Aihe opinnäytetyölle tuli Kuopion yliopistolliselta sairaalalta, jonka kliinisen fysiologian laboratoriosta puuttui ohjatun harjoittelujakson perehdytysmateriaali. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa laadukas perehdytysmateriaali harjoitteluyksikön käyt-töön. Perehdytysmateriaalin tavoitteena oli kehittää harjoitteluyksikön opiskeluohjausta sekä tukea bioanalyytik-ko-opiskelijoiden kliinisen fysiologian harjoittelujaksolle valmistautumista ja ohjatun harjoittelun aloitusta. Pereh-dytysmateriaali toteutettiin bioanalyytikoiden ammattitaitoa edistävälle kliinisen fysiologian harjoittelujaksolle.
Opinnäytetyön teoriataustan keskeisiä aiheita ovat ammattitaitoa edistävä ohjattu harjoittelu, kliinisen fysiologian harjoittelujakso ja opiskelijan perehdyttäminen. Opinnäytetyön tuotoksena valmistui tarkoitukseen sopiva harjoit-teluopas, joka hyödyttää bioanalyytikko-opiskelijoita ja opiskelijan perehdytykseen osallistuvia henkilöitä. Teo-riataustan tietoja hyödynnettiin harjoitteluoppaan suunnittelussa ja toteutuksessa. Harjoitteluoppaan suunnittelua ja toteutusta ohjasivat myös Savonia-ammattikorkeakoulun opettajat sekä toimeksiantajan yhteyshenkilöt anta-malla rakentavaa palautetta koko opinnäytetyöprosessin ajan.
Harjoitteluopas sisältää yleistietoa Kuopion yliopistollisesta sairaalasta, KYS-kuvantamiskeskuksesta sekä kliini-sen fysiologian harjoitteluyksiköstä. Yleistiedon avulla opiskelija saa käsityksen harjoitteluorganisaation periaat-teista ja arvoista. Harjoitteluoppaassa käydään läpi harjoitteluyksikön tilat ja toiminta sekä harjoittelun käytän-nöntoteutuksen kannalta keskeisiä asioita. Harjoittelujakson aloitusta pyritään sujuvoittamaan ohjeistamalla opiskelijaa etukäteen toimitettavista ja kerrattavista asioista.
Opinnäytetyön jatkokehityksessä voidaan tutkia harjoitteluoppaan hyödyllisyyttä ja toimivuutta ohjattuun harjoit-teluun saapuvilla bioanalyytikko-opiskelijoilla. Toimeksiantaja sai harjoitteluoppaan sekä word- että pdf-tiedostona. Harjoitteluopasta on mahdollista jatkokehittää sisällöllisesti, ulkonäöllisesti ja halutessa muokata täy-sin erilaiseen muotoon. Harjoitteluoppaan koostaminen osittain tai kokonaan virtuaaliseksi voi olla tulevaisuuden opinnäytetyöaihe.
Opinnäytetyön teoriataustan keskeisiä aiheita ovat ammattitaitoa edistävä ohjattu harjoittelu, kliinisen fysiologian harjoittelujakso ja opiskelijan perehdyttäminen. Opinnäytetyön tuotoksena valmistui tarkoitukseen sopiva harjoit-teluopas, joka hyödyttää bioanalyytikko-opiskelijoita ja opiskelijan perehdytykseen osallistuvia henkilöitä. Teo-riataustan tietoja hyödynnettiin harjoitteluoppaan suunnittelussa ja toteutuksessa. Harjoitteluoppaan suunnittelua ja toteutusta ohjasivat myös Savonia-ammattikorkeakoulun opettajat sekä toimeksiantajan yhteyshenkilöt anta-malla rakentavaa palautetta koko opinnäytetyöprosessin ajan.
Harjoitteluopas sisältää yleistietoa Kuopion yliopistollisesta sairaalasta, KYS-kuvantamiskeskuksesta sekä kliini-sen fysiologian harjoitteluyksiköstä. Yleistiedon avulla opiskelija saa käsityksen harjoitteluorganisaation periaat-teista ja arvoista. Harjoitteluoppaassa käydään läpi harjoitteluyksikön tilat ja toiminta sekä harjoittelun käytän-nöntoteutuksen kannalta keskeisiä asioita. Harjoittelujakson aloitusta pyritään sujuvoittamaan ohjeistamalla opiskelijaa etukäteen toimitettavista ja kerrattavista asioista.
Opinnäytetyön jatkokehityksessä voidaan tutkia harjoitteluoppaan hyödyllisyyttä ja toimivuutta ohjattuun harjoit-teluun saapuvilla bioanalyytikko-opiskelijoilla. Toimeksiantaja sai harjoitteluoppaan sekä word- että pdf-tiedostona. Harjoitteluopasta on mahdollista jatkokehittää sisällöllisesti, ulkonäöllisesti ja halutessa muokata täy-sin erilaiseen muotoon. Harjoitteluoppaan koostaminen osittain tai kokonaan virtuaaliseksi voi olla tulevaisuuden opinnäytetyöaihe.