Vianetsinnän tehostaminen Service Deskissä
Hartikainen, Jussi (2018)
Hartikainen, Jussi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321292
Tiivistelmä
Insinöörityössä perehdyttiin yrityksien toimintaan IT-tuen näkökulmasta ja tuen rakenteeseen eri osa-alueineen. Työssä tutustuttiin intialaiseen yhtiöön, joka toimii tietotekniikan palveluntarjoajana. Työ tehtiin tietotekniikan alan yrityksen Service Deskin toivomuksesta osana ryhmän sisäistä kehitystoimintaa, jonka avulla kehitetään työn tehokkuutta ja apuohjelmia päivittäisiin tehtäviin.
Työn tarkoituksena oli tutustua Service Deskin toimintaan ja käsiteltäviin ongelmatilanteisiin. Työssä tutkittiin käytössä olevia vianetsintätapoja ja kehitettiin uusi aputyökalu etsinnän tehostamiseksi. Vianetsintään kuluvan ajan vähentäminen on erittäin toivottu asia jokaisessa tukitiimissä.
Aputyökalu luotiin vanhojen vianetsintätoimintojen ja Service Deskissä työskentelevien agenttien eli IT-tukihenkilöiden pyyntöjen perusteella. Nykyisten vianetsintämenetelmien puutteet tarjosivat kehitysideoita, ja agenteille lähetetty lomakekysely täydensi työkalun tarpeita.
Työkalun toimintaperiaatteena on tietokantapohjainen hakemisto, johon agentit raportoivat ongelmatilanteista ja ratkaisuun johtavista menetelmistä. Insinöörityössä ohjelmasta luotiin kaksi versiota. Ensimmäinen versio luotiin tavoitteiden mukaan ja jaettiin testikäyttöön tiimin jäsenille. Toinen versio perustui testikäytössä esiin tulleiden ongelmien ja puutteiden korjaamiseen.
Uusi aputyökalu oli tarpeellinen. Ohjelman ansiosta agentit voivat toimia tehokkaammin ongelmien sattuessa, mikä lyhentää ongelman ratkaisuun kulutettua aikaa ja antaa paremman lopputuloksen kaikille osapuolille.
Työn tarkoituksena oli tutustua Service Deskin toimintaan ja käsiteltäviin ongelmatilanteisiin. Työssä tutkittiin käytössä olevia vianetsintätapoja ja kehitettiin uusi aputyökalu etsinnän tehostamiseksi. Vianetsintään kuluvan ajan vähentäminen on erittäin toivottu asia jokaisessa tukitiimissä.
Aputyökalu luotiin vanhojen vianetsintätoimintojen ja Service Deskissä työskentelevien agenttien eli IT-tukihenkilöiden pyyntöjen perusteella. Nykyisten vianetsintämenetelmien puutteet tarjosivat kehitysideoita, ja agenteille lähetetty lomakekysely täydensi työkalun tarpeita.
Työkalun toimintaperiaatteena on tietokantapohjainen hakemisto, johon agentit raportoivat ongelmatilanteista ja ratkaisuun johtavista menetelmistä. Insinöörityössä ohjelmasta luotiin kaksi versiota. Ensimmäinen versio luotiin tavoitteiden mukaan ja jaettiin testikäyttöön tiimin jäsenille. Toinen versio perustui testikäytössä esiin tulleiden ongelmien ja puutteiden korjaamiseen.
Uusi aputyökalu oli tarpeellinen. Ohjelman ansiosta agentit voivat toimia tehokkaammin ongelmien sattuessa, mikä lyhentää ongelman ratkaisuun kulutettua aikaa ja antaa paremman lopputuloksen kaikille osapuolille.