Tuotesijoittelun vaikutus myyntiin : Lelujen esillepanot joulumyynnissä
Sorsa, Jenni (2010)
Sorsa, Jenni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510421
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia tuotteiden sijoittelun ja esillepanojen vaikutusta niiden myyntiin. Tutkimus toteutettiin valtakunnallisen kauppaketjun eräässä myymälässä Helsingissä marras-joulukuussa 2009. Tutkimuksen kohteena olivat ainoastaan lelut ja leluosasto. Leluihin luetaan myös lautapelit. Muita tuotteita ei tutkimuksessa tutkittu.
Tutkimus toteutettiin lähinnä myymälän myyntilukuja tutkimalla. Tuotteet olivat sijoitettuina massaesittelyihin ja hyllyihin. Jotkin tutkittavista tuotteista sijaitsivat koko ajan massaesittelyssä, ja toiset siirrettiin tutkimuksen aikana hyllystä massaesittelyyn. Joulunaikaan myydään suurin osa koko vuonna myytävistä leluista, joten sen vuoksi tutkimuksen ajankohtana oli marras-joulukuu. Jos tutkimus toteutettaisi jonain muuna aikana, tutkimustulokset olisivat täysin erilaisia.
Tärkeimpinä tutkimustuloksina nousi esille koko osaston sijainnin vaikutus sen myyntiin sekä se, että massaesittelyt myyvät euromääräisesti hyllypaikkoja enemmän. Osaston sijainnin vaihtuminen edellisvuodesta miltei tuplasi osaston myynnin. Samoin asiakaslukumäärät kohosivat huimasti.
Tutkimuksen tuloksista voi päätellä, että kalliimmat ja suurempikokoiset lelupaketit kannattaa sijoittaa massaesittelyyn ja pienemmät paketit hyllyyn. Näin kaiken kokoiset tuotteet saadaan mahdollisimman hyvin asiakkaille esille. Massaesittelyissä olevia tuotteita kannattaa siirrellä, jotta kaikki tuotteet tulisivat asiakkaille tutuiksi. Lisäksi ehdottomasti eniten leluja myydään joulukuussa, jolloin massaesittelypaikkojen tulee olla mahdollisimman täyden näköisiä.
Tutkimus toteutettiin lähinnä myymälän myyntilukuja tutkimalla. Tuotteet olivat sijoitettuina massaesittelyihin ja hyllyihin. Jotkin tutkittavista tuotteista sijaitsivat koko ajan massaesittelyssä, ja toiset siirrettiin tutkimuksen aikana hyllystä massaesittelyyn. Joulunaikaan myydään suurin osa koko vuonna myytävistä leluista, joten sen vuoksi tutkimuksen ajankohtana oli marras-joulukuu. Jos tutkimus toteutettaisi jonain muuna aikana, tutkimustulokset olisivat täysin erilaisia.
Tärkeimpinä tutkimustuloksina nousi esille koko osaston sijainnin vaikutus sen myyntiin sekä se, että massaesittelyt myyvät euromääräisesti hyllypaikkoja enemmän. Osaston sijainnin vaihtuminen edellisvuodesta miltei tuplasi osaston myynnin. Samoin asiakaslukumäärät kohosivat huimasti.
Tutkimuksen tuloksista voi päätellä, että kalliimmat ja suurempikokoiset lelupaketit kannattaa sijoittaa massaesittelyyn ja pienemmät paketit hyllyyn. Näin kaiken kokoiset tuotteet saadaan mahdollisimman hyvin asiakkaille esille. Massaesittelyissä olevia tuotteita kannattaa siirrellä, jotta kaikki tuotteet tulisivat asiakkaille tutuiksi. Lisäksi ehdottomasti eniten leluja myydään joulukuussa, jolloin massaesittelypaikkojen tulee olla mahdollisimman täyden näköisiä.