Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Tuotesijoittelun vaikutus myyntiin : Lelujen esillepanot joulumyynnissä

Sorsa, Jenni (2010)

 
Avaa tiedosto
Tuotesijoittelun vaikutus myyntiin.pdf (831.7Kt)
Lataukset: 


Sorsa, Jenni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510421
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia tuotteiden sijoittelun ja esillepanojen vaikutusta niiden myyntiin. Tutkimus toteutettiin valtakunnallisen kauppaketjun eräässä myymälässä Helsingissä marras-joulukuussa 2009. Tutkimuksen kohteena olivat ainoastaan lelut ja leluosasto. Leluihin luetaan myös lautapelit. Muita tuotteita ei tutkimuksessa tutkittu.

Tutkimus toteutettiin lähinnä myymälän myyntilukuja tutkimalla. Tuotteet olivat sijoitettuina massaesittelyihin ja hyllyihin. Jotkin tutkittavista tuotteista sijaitsivat koko ajan massaesittelyssä, ja toiset siirrettiin tutkimuksen aikana hyllystä massaesittelyyn. Joulunaikaan myydään suurin osa koko vuonna myytävistä leluista, joten sen vuoksi tutkimuksen ajankohtana oli marras-joulukuu. Jos tutkimus toteutettaisi jonain muuna aikana, tutkimustulokset olisivat täysin erilaisia.

Tärkeimpinä tutkimustuloksina nousi esille koko osaston sijainnin vaikutus sen myyntiin sekä se, että massaesittelyt myyvät euromääräisesti hyllypaikkoja enemmän. Osaston sijainnin vaihtuminen edellisvuodesta miltei tuplasi osaston myynnin. Samoin asiakaslukumäärät kohosivat huimasti.

Tutkimuksen tuloksista voi päätellä, että kalliimmat ja suurempikokoiset lelupaketit kannattaa sijoittaa massaesittelyyn ja pienemmät paketit hyllyyn. Näin kaiken kokoiset tuotteet saadaan mahdollisimman hyvin asiakkaille esille. Massaesittelyissä olevia tuotteita kannattaa siirrellä, jotta kaikki tuotteet tulisivat asiakkaille tutuiksi. Lisäksi ehdottomasti eniten leluja myydään joulukuussa, jolloin massaesittelypaikkojen tulee olla mahdollisimman täyden näköisiä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste