Online moninpelin toteutus Unity-pelimoottorilla
Markkanen, Eki (2018)
Markkanen, Eki
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822147
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutustutaan internetin välityksellä pelattavan moninpelin toimintaperiaatteisiin ja toteutukseen Unity-pelimoottorilla. Työn tarkoituksena on toteuttaa yksinkertainen internetin välityksellä pelattava moninpeli.
Aluksi työssä perehdytään verkkopelin toimintaperiaatteisiin. Lisäksi tutustutaan erilaisiin palvelinarkkitehtuureihin, joilla verkkopelin voi toteuttaa. Työssä myös käydään läpi protokollia, joihin verkon yli viestintä perustuu. Unity-pelimoottoriin löytyy runsaasti valmiita ratkaisuja, jotka ovat tehty helpottamaan verkkopelin kehitystä. Työssä tutustutaan neljään laajasti käytettyyn ratkaisuun. Työssä perehdytään tarkemmin Unity Networking HLAPI-rajapintaan ja sen tarjoamiin komponentteihin.
Lopputuloksena on toimiva verkkopeli, jossa kaksi pelaajaa voivat pelata vastakkain internetin välityksellä. Verkkopeli päädyttiin toteuttamaan Unityn omalla Unity Networking HLAPI-rajapinnalla.
Aluksi työssä perehdytään verkkopelin toimintaperiaatteisiin. Lisäksi tutustutaan erilaisiin palvelinarkkitehtuureihin, joilla verkkopelin voi toteuttaa. Työssä myös käydään läpi protokollia, joihin verkon yli viestintä perustuu. Unity-pelimoottoriin löytyy runsaasti valmiita ratkaisuja, jotka ovat tehty helpottamaan verkkopelin kehitystä. Työssä tutustutaan neljään laajasti käytettyyn ratkaisuun. Työssä perehdytään tarkemmin Unity Networking HLAPI-rajapintaan ja sen tarjoamiin komponentteihin.
Lopputuloksena on toimiva verkkopeli, jossa kaksi pelaajaa voivat pelata vastakkain internetin välityksellä. Verkkopeli päädyttiin toteuttamaan Unityn omalla Unity Networking HLAPI-rajapinnalla.