Tahkon matkailualueen markkinointinäkyvyyden selvittäminen talvikaudella
Jokinen, Marianna (2018)
Jokinen, Marianna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822154
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Tahkon matkailualueen markkinointinäkyvyyden selvittäminen talvikaudella ja toimeksiantajana työssä toimi Tahkon Tapahtumahanke. Tahko on Pohjois-Savossa sijaitseva monipuolinen matkailukeskus, joka tarjoaa tekemistä ympärivuotisesti. Tahkon Tapahtumahankkeen tavoitteena on kehittää alu-een yritysten yhteistyötä ja tätä kautta tehdä Tahkon alueesta vetovoimaisempi alue tapahtumien järjestämiseen ympäri vuoden. Tämän työn tavoitteena oli saada tietoa Tahkon talviasiakkaiden markkinointikanavien käytöstä ja heidän matkustusmotiiveistaan. Työn tarkoituksena oli selvittää teemahaastatteluiden avulla, mistä talviasiakkaat hakevat tietoa Tahkosta ja onko se selkeästi saatavilla sekä seuraavatko he Tahkoa sosiaalisen median kanavissa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui pääasiassa matkailusta, digitaalisesta markkinoinnista ja sosiaalisesta mediasta. Teoria johdattaa tutkimusaiheeseen sekä auttaa Tahkon yrityksiä kehittämään markkinointiaan. Työ toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja haastattelut toteutettiin kevättalvella 2018 teemahaastatteluina.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Tahkolle tullaan viettämään loma-aikaa sekä laskettelemaan ja hiihtämään. Tahkosta etsitään ensimmäisenä tietoa heidän omilta nettisivuiltaan Tahko.comista. Tutkimuksen mukaan tieto Tahkosta on hyvin saatavilla, mutta Tahko.comin sivuissa on parantamisen varaa. Tahkon talviasiakkaiden käytetyimmät markkinointikanavat ovat internet ja sosiaalinen media, joista tärkeimmät kanavat ovat Facebook ja Instagram. Suurin osa haastatelluista Tahkon talviasiakkaista ei seuraa Tahkoa missään sosiaalisen median kanavassa, mutta kokee, että Tahko postaa tarpeeksi julkaisuja. Tutkimustuloksien mukaan kiinnostavimmiksi postauksen aiheiksi koettiin tapahtumat ja tarjoukset sekä yleinen informointi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui pääasiassa matkailusta, digitaalisesta markkinoinnista ja sosiaalisesta mediasta. Teoria johdattaa tutkimusaiheeseen sekä auttaa Tahkon yrityksiä kehittämään markkinointiaan. Työ toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja haastattelut toteutettiin kevättalvella 2018 teemahaastatteluina.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Tahkolle tullaan viettämään loma-aikaa sekä laskettelemaan ja hiihtämään. Tahkosta etsitään ensimmäisenä tietoa heidän omilta nettisivuiltaan Tahko.comista. Tutkimuksen mukaan tieto Tahkosta on hyvin saatavilla, mutta Tahko.comin sivuissa on parantamisen varaa. Tahkon talviasiakkaiden käytetyimmät markkinointikanavat ovat internet ja sosiaalinen media, joista tärkeimmät kanavat ovat Facebook ja Instagram. Suurin osa haastatelluista Tahkon talviasiakkaista ei seuraa Tahkoa missään sosiaalisen median kanavassa, mutta kokee, että Tahko postaa tarpeeksi julkaisuja. Tutkimustuloksien mukaan kiinnostavimmiksi postauksen aiheiksi koettiin tapahtumat ja tarjoukset sekä yleinen informointi.