Työtyytyväisyyskyselyiden toimintasuunnitelmien vaikuttavuus työtyytyväisyyteen kohdeorganisaatiossa
Wunsch-Laine, Piritta (2018)
Wunsch-Laine, Piritta
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822174
Tiivistelmä
Työn toimeksiantaja on suuri kansainvälinen yritys. Opinnäytetyön aihe syntyi, kun organisaatiossa tehtiin työtyytyväisyystutkimuksia ja toimintasuunnitelmia keväällä 2017. Mielenkiintoa herätti kysymys, ovatko työtyytyväisyystutkimusten toimintasuunnitelmat oikeasti tehokkaita, koska organisaatio muuttuu koko ajan. Työn tavoitteena oli selvittää, miten työtyytyväisyyskyselyiden jälkeiset toimintasuunnitelmat ja toimenpiteet ovat vaikuttaneet työtyytyväisyyteen ja mitä organisaatio voisi parantaa tämän suhteen.
Opinnäytetyön tietopohjassa aihetta lähestytään työtyytyväisyyteen vaikuttavien seikkojen kautta sekä luodaan katsaus, millaisten uusien mallien kautta työtyytyväisyyttä voidaan tänä päivänä tutkia. Tietopohjassa selvitetään myös, miten vaikuttavuutta voidaan tutkia ja todentaa. Tutkimus toteutettiin laadullisen toimintatutkimuksen keinoin. Tutkimus aloitettiin lomakekyselyllä, josta poimittiin aiheet täydentyvän miellekartan avulla tehtävään keskusteluun. Lähteinä käytettiin uusia ja ajankohtaisia kirjoja ja artikkeleita sekä aiheeseen liittyviä www sivustoja. Tutkimuksen aikana aineistoksi syntyi lomakekyselyn vastaukset, miellekartta sekä muistiinpanot.
Tutkimuskysymykseen, miten toimintasuunnitelmat vaikuttavat työtyytyväisyyteen, vastattiin niin lomakekyselyn vastausten avulla kuin täydentyvän miellekartan vastauksinkin. Toimintasuunnitelmat olivat auttaneet henkilöstöä oppimaan uutta ja hyödyntämään oppimaansa työssään niin, että työtyytyväisyys oli kohentunut. Vastauksena kehittämistehtävään opinnäytetyöstä selvisi viisi aluetta, joiden sisältöä toimintasuunnitelmia tehtäessä voitaisiin parantaa: robotiikka ja automatisointi, toimitusketjujen kehitysohjelmat, kompetenssit ja niiden kehitys, palkitseminen ja tunnustuksen saaminen, jatkuva parantaminen. Yleisesti korostettiin esimiesten vaikutusta tiedon jaon, resurssien hyödyntämisen ja valmentamisen tekijänä. Tutkimuksesta tuloksena oli myös konkreettisia kehitysehdotuksia. Kehitysehdotuksia esitettiin myös ylemmällä tasolla. Johtopäätöksenä työstä on, että toimintasuunnitelmat ovat vaikuttaneet työtyytyväisyyteen.
Opinnäytetyön tietopohjassa aihetta lähestytään työtyytyväisyyteen vaikuttavien seikkojen kautta sekä luodaan katsaus, millaisten uusien mallien kautta työtyytyväisyyttä voidaan tänä päivänä tutkia. Tietopohjassa selvitetään myös, miten vaikuttavuutta voidaan tutkia ja todentaa. Tutkimus toteutettiin laadullisen toimintatutkimuksen keinoin. Tutkimus aloitettiin lomakekyselyllä, josta poimittiin aiheet täydentyvän miellekartan avulla tehtävään keskusteluun. Lähteinä käytettiin uusia ja ajankohtaisia kirjoja ja artikkeleita sekä aiheeseen liittyviä www sivustoja. Tutkimuksen aikana aineistoksi syntyi lomakekyselyn vastaukset, miellekartta sekä muistiinpanot.
Tutkimuskysymykseen, miten toimintasuunnitelmat vaikuttavat työtyytyväisyyteen, vastattiin niin lomakekyselyn vastausten avulla kuin täydentyvän miellekartan vastauksinkin. Toimintasuunnitelmat olivat auttaneet henkilöstöä oppimaan uutta ja hyödyntämään oppimaansa työssään niin, että työtyytyväisyys oli kohentunut. Vastauksena kehittämistehtävään opinnäytetyöstä selvisi viisi aluetta, joiden sisältöä toimintasuunnitelmia tehtäessä voitaisiin parantaa: robotiikka ja automatisointi, toimitusketjujen kehitysohjelmat, kompetenssit ja niiden kehitys, palkitseminen ja tunnustuksen saaminen, jatkuva parantaminen. Yleisesti korostettiin esimiesten vaikutusta tiedon jaon, resurssien hyödyntämisen ja valmentamisen tekijänä. Tutkimuksesta tuloksena oli myös konkreettisia kehitysehdotuksia. Kehitysehdotuksia esitettiin myös ylemmällä tasolla. Johtopäätöksenä työstä on, että toimintasuunnitelmat ovat vaikuttaneet työtyytyväisyyteen.