Kirjasto ja kasvattajat : Oulun kaupunginkirjaston palveluiden käyttö varhaiskasvatustyössä
Lintula, Outi (2018)
Lintula, Outi
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022605
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022605
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitetään Oulun kaupungin päiväkodeissa työskentelevän varhaiskasvatushenkilöstön tietoisuutta, käsityksiä ja toiveita Oulun kaupunginkirjaston varhaiskasvatukselle suunnatuista palveluista. Lisäksi kartoitetaan, miten varhaiskasvatushenkilöstö hyödyntää kirjaston palveluita ja olisivatko kirjaston palvelut hyödynnettävissä varhaiskasvatussuunnitelman toteuttamisen apuvälineenä. Tutkimustuloksia on hyödynnetty toteutettaessa varhaiskasvatustyöntekijöille suunnatun oppaan sisältö, joka toimii kirjaston markkinointimateriaalina. Työn toimeksiantajana toimii Oulun kaupunginkirjasto.
Tietoperustassa määritellään opinnäytetyön kannalta keskeisten toimijoiden taustaa. Tietoperustaan on koottu tietoa aiheeseen liittyvistä teoksista. Erityisesti on hyödynnetty Oulun kaupunginkirjaston- ja Opetus- ja kulttuuriministeriön internetsivuja sekä Oulun kaupungin varhaiskasvatussuunnitelmaa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, jonka toteutustapa oli ryhmäteemahaastattelu. Haastattelu toteutettiin neljässä päiväkodissa, haastateltavia oli yhteensä 14 kpl. Haastateltavien pienestä kokonaismäärästä huolimatta tuloksia voitaneen yleistää, koska vastaukset olivat varsin yhdenmukaisia.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että varhaiskasvattajat arvostavat kirjastoa yhteistyökumppanina ja kokevat, että kirjaston palveluista on tai voisi olla hyötyä varhaiskasvatustyössä. Päiväkodit käyvät kirjastossa tai kirjastoautossa säännöllisesti. Käytetyin palvelu oli aineiston lainaus. Satutuokioilla käytiin jonkin verran. Päiväkotien tietoisuus muista kirjaston palveluista oli vähäinen.
Oppaan sisällössä painottuu tieto kirjaston palveluista. Lisäksi opas sisältää vinkkejä sitä, kuinka kirjaston palveluita voisi hyödyntää varhaiskasvatustyössä. Varhaiskasvatusyksiköiden kirjaston palveluiden käyttö voisi monipuolistua, mikäli kirjasto tällä hetkellä toteutettavan Tiedottamisen ja markkinoinnin lisäksi markkinoisi palveluitaan varhaiskasvatusyksiköille sähköisesti tai painetun esitteen muodossa. Tästä saatavaa hyötyä voisi mitata esim. tapahtumatilastoja seuraamalla sekä havainnoimalla, onko varhaiskasvatushenkilöstön tietämyksessä ja kirjastonkäyttötottumuksissa tapahtunut muutosta.
Tietoperustassa määritellään opinnäytetyön kannalta keskeisten toimijoiden taustaa. Tietoperustaan on koottu tietoa aiheeseen liittyvistä teoksista. Erityisesti on hyödynnetty Oulun kaupunginkirjaston- ja Opetus- ja kulttuuriministeriön internetsivuja sekä Oulun kaupungin varhaiskasvatussuunnitelmaa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, jonka toteutustapa oli ryhmäteemahaastattelu. Haastattelu toteutettiin neljässä päiväkodissa, haastateltavia oli yhteensä 14 kpl. Haastateltavien pienestä kokonaismäärästä huolimatta tuloksia voitaneen yleistää, koska vastaukset olivat varsin yhdenmukaisia.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että varhaiskasvattajat arvostavat kirjastoa yhteistyökumppanina ja kokevat, että kirjaston palveluista on tai voisi olla hyötyä varhaiskasvatustyössä. Päiväkodit käyvät kirjastossa tai kirjastoautossa säännöllisesti. Käytetyin palvelu oli aineiston lainaus. Satutuokioilla käytiin jonkin verran. Päiväkotien tietoisuus muista kirjaston palveluista oli vähäinen.
Oppaan sisällössä painottuu tieto kirjaston palveluista. Lisäksi opas sisältää vinkkejä sitä, kuinka kirjaston palveluita voisi hyödyntää varhaiskasvatustyössä. Varhaiskasvatusyksiköiden kirjaston palveluiden käyttö voisi monipuolistua, mikäli kirjasto tällä hetkellä toteutettavan Tiedottamisen ja markkinoinnin lisäksi markkinoisi palveluitaan varhaiskasvatusyksiköille sähköisesti tai painetun esitteen muodossa. Tästä saatavaa hyötyä voisi mitata esim. tapahtumatilastoja seuraamalla sekä havainnoimalla, onko varhaiskasvatushenkilöstön tietämyksessä ja kirjastonkäyttötottumuksissa tapahtunut muutosta.