Een muzikale reis : Raportti belgialaista romantiikan viulumusiikkia esittelevästä konsertista
Korkalainen, Henna (2018)
Korkalainen, Henna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022675
Tiivistelmä
Een muzikale reis -opinnäytetyöproduktio keskittyy esittelemään belgialaista romantiikkaa aikakautena sen merkittävimpien säveltäjien ja heidän teostensa kautta. Produktioon kuuluu kirjallisen työn lisäksi konserttiosuus, joka järjestettiin Kuopion kaupungintalon juhlasalissa 18.4.2018 klo 19.00. Yhteisesti klarinetisti Kaisu Tanskasen kanssa järjestetyssä konsertissa tekijän erillinen osuus ohjelmistosta edusti belgialaista musiikkia käsittäen seuraavat teokset: Guillaume Lekeun Sonaatti pianolle ja viululle G-duuri (osa I), Eugene Ysaÿen Berceuse ja Rêve d’enfant sekä César Franckin Sonaatti viululle ja pianolle A-duuri (osat I ja II). Pianoa kappaleissa soitti Viktor Pellia. Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa aiheen tarkastelu tapahtuu lähinnä viulunsoitannollisesta näkökulmasta käsin.
Aiheen valinnan taustalla vaikutti tekijän Belgiassa vaihto-opinnoissa vietetty lukuvuosi 2016-2017, joka innosti ottamaan selvää maan musiikillisesta historiasta varsinkin romantiikan aikakaudella. Varsinaisen konserttiraportin ja konsertissa kuultujen teosten säveltäjä- ja teosesittelyiden lisäksi kirjallinen osuus sisältää katsauksen aikakauden merkittävimpiin belgialaisiin musiikillisiin tekijöihin; työssä sivutaan maan historiaa ja musiikillisen tyylisuunnan piirteitä sekä esitellään lyhyehkösti muita maininnanarvoisia belgialaisia sen ajan säveltäjiä. Konserttijuliste, käsiohjelma sekä CD-tallenne löytyvät työn liitteistä.
Opinnäytetyön yhtenä tavoitteena on lisätä tietoisuutta pienen maan yllättävän suuresta merkityksestä Euroopan klassisen musiikin piireissä 1800-luvun toiselta kolmannekselta aina 1900-luvun alkuun asti. Raportissa on nostettu esille sellaisia säveltäjiä, joiden tuotannosta löytyy runsaasti viulunsoiton opetuskäyttöönkiin soveltuvaa, nimenomaan harvemmin soitettua, täten ”uutta” materiaalia. Pienimuotoinen historiantutkimus paljastaa myös ehkä yllättäviäkin linkkejä sen ajan huippuviulistien ja -muusikoiden välillä.
Aiheen valinnan taustalla vaikutti tekijän Belgiassa vaihto-opinnoissa vietetty lukuvuosi 2016-2017, joka innosti ottamaan selvää maan musiikillisesta historiasta varsinkin romantiikan aikakaudella. Varsinaisen konserttiraportin ja konsertissa kuultujen teosten säveltäjä- ja teosesittelyiden lisäksi kirjallinen osuus sisältää katsauksen aikakauden merkittävimpiin belgialaisiin musiikillisiin tekijöihin; työssä sivutaan maan historiaa ja musiikillisen tyylisuunnan piirteitä sekä esitellään lyhyehkösti muita maininnanarvoisia belgialaisia sen ajan säveltäjiä. Konserttijuliste, käsiohjelma sekä CD-tallenne löytyvät työn liitteistä.
Opinnäytetyön yhtenä tavoitteena on lisätä tietoisuutta pienen maan yllättävän suuresta merkityksestä Euroopan klassisen musiikin piireissä 1800-luvun toiselta kolmannekselta aina 1900-luvun alkuun asti. Raportissa on nostettu esille sellaisia säveltäjiä, joiden tuotannosta löytyy runsaasti viulunsoiton opetuskäyttöönkiin soveltuvaa, nimenomaan harvemmin soitettua, täten ”uutta” materiaalia. Pienimuotoinen historiantutkimus paljastaa myös ehkä yllättäviäkin linkkejä sen ajan huippuviulistien ja -muusikoiden välillä.