Henkilöstölähtöinen johtaminen muutosagenttien avulla
Toiviainen, Jenni (2018)
Toiviainen, Jenni
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022681
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten muutosagentit kokevat muutosagenttina toimimisen Valmennustrion hankkeessa, joka käsittelee muutosjohtamista sekä työhyvinvointia. Työn tavoitteena oli saada aikaiseksi kehittämissuosituksia Valmennustrion muutosagenttimallin kehittämiseksi. Opinnäytetyössä pyrittiin vastaamaan seuraaviin tutkimuskysymyksiin: mitä odotuksia muutosagenteilla on tulevasta muutoksen johtamisen tukemisesta, millaisia kokemuksia muutosagenteilla on muutosagenttina toimimiseen liittyvistä valmiuksista ja osaamisesta sekä mitä kehittämisideoita muutosagenteilla on muutosagenttitoiminnan ja muutosagenttikoulutuksen kehittämiseksi.
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jossa käytettiin laadullisina menetelminä kyselyä sekä haastattelua muutosagenttimallin toimivuuden selvittämiseksi. Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu muutosvaihemalliin, onnistuneeseen muutosjohtamiseen sekä muutosagentti-malliin. Aineisto koostui kyselystä, joka toteutettiin Webropol-kyselynä ja johon vastasi 5 muutosagenttia, sekä Skype-haastatteluista, joihin osallistui 5 muutosagenttia.
Opinnäytetyön tulosten mukaan muutosagentit suhtautuvat muutoksiin myönteisesti ja ovat tulevaisuus- ja kehitysorientoituneita. He odottavat muutostyöryhmässä toimimiselta työkaluja muutosten läpivientiin sekä oman osaamisen vahvistamista. He toivovat, että sitä kautta he voisivat vaikuttaa työyhteisönsä työilmapiiriin ja muutoksen onnistuneeseen läpivientiin. Sekä kyselyssä että haastatteluissa nousi esiin, että muutosagenttimallin käyttöönotto edellyttää aikaa, jotta henkilöstö sisäistää sen. Tässä tutkimuksessa nousi esiin, että muutos on yhteinen asia, johon kaikkien tulee sitoutua koko prosessin ajaksi ja että yhteistyöllä saadaan parhaita tuloksia.
Muutosagentti-mallia voidaan kehittää muun muassa siten, että malliin perehdytetään kattavasti ja että muutosagenteiksi valitaan työyhteisöstä pääasiassa työntekijöitä esimiesten sijaan. Lisäksi valmentajien tulisi pitää säännöllistä yhteyttä muutosagentteihin jalkauttamisprosessin aikana muutostyöryhmätapaamisten ulkopuolella ja antaa tukea ja neuvoja matkan varrella. Tämän opinnäytetyön tuloksia tullaan hyödyntämään Valmennustrion muutosagenttikoulutuksen kehittämisessä.
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jossa käytettiin laadullisina menetelminä kyselyä sekä haastattelua muutosagenttimallin toimivuuden selvittämiseksi. Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu muutosvaihemalliin, onnistuneeseen muutosjohtamiseen sekä muutosagentti-malliin. Aineisto koostui kyselystä, joka toteutettiin Webropol-kyselynä ja johon vastasi 5 muutosagenttia, sekä Skype-haastatteluista, joihin osallistui 5 muutosagenttia.
Opinnäytetyön tulosten mukaan muutosagentit suhtautuvat muutoksiin myönteisesti ja ovat tulevaisuus- ja kehitysorientoituneita. He odottavat muutostyöryhmässä toimimiselta työkaluja muutosten läpivientiin sekä oman osaamisen vahvistamista. He toivovat, että sitä kautta he voisivat vaikuttaa työyhteisönsä työilmapiiriin ja muutoksen onnistuneeseen läpivientiin. Sekä kyselyssä että haastatteluissa nousi esiin, että muutosagenttimallin käyttöönotto edellyttää aikaa, jotta henkilöstö sisäistää sen. Tässä tutkimuksessa nousi esiin, että muutos on yhteinen asia, johon kaikkien tulee sitoutua koko prosessin ajaksi ja että yhteistyöllä saadaan parhaita tuloksia.
Muutosagentti-mallia voidaan kehittää muun muassa siten, että malliin perehdytetään kattavasti ja että muutosagenteiksi valitaan työyhteisöstä pääasiassa työntekijöitä esimiesten sijaan. Lisäksi valmentajien tulisi pitää säännöllistä yhteyttä muutosagentteihin jalkauttamisprosessin aikana muutostyöryhmätapaamisten ulkopuolella ja antaa tukea ja neuvoja matkan varrella. Tämän opinnäytetyön tuloksia tullaan hyödyntämään Valmennustrion muutosagenttikoulutuksen kehittämisessä.