Arvonlisävero musiikkitoimialan esiintymispalkkioissa
Hanski, Pyry (2018)
Hanski, Pyry
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421581
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kartoitus Suomen Ohjelmatoimistot ja Agentit ry:n jäsentoimistojen mielipiteistä, jotka koskevat musiikkitoimialan esiintymispalkkioiden mahdollista arvonlisäverouudistusta. Työn tilaajana toimi Suomen Ohjelmatoimistot ja Agentit ry, joka on Suomessa toimivien ohjelmatoimistojen ja agenttien etujärjestö. Työ tehtiin tapaustutkimuksena, ja sen päätutkimuskysymys oli, tulisiko Suomen Ohjelmatoimistot ja Agentit ry:n jäsentoimistojen mielestä arvonlisävero ottaa musiikkitoimialan esiintymispalkkioihin. Sen lisäksi tutkittiin, millaisia vaikutuksia esiintymispalkkioiden arvonlisäveron muutoksella olisi jäsentoimistojen talouteen ja siten toimintaan sekä mikä olisi jäsentoimistojen mielestä sopiva veroprosentti, mikäli arvonlisävero tulisi esiintymispalkkioihin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautuu yleisesti arvoketjuun ja ansaintalogiikkaan liittyvään kirjallisuuteen. Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä, joka toteutettiin verkkokyselynä. Kyselyn vastaajat olivat Suomen Ohjelmatoimistot ja Agentit ry:n jäsentoimistojen edustajia. Kyselyn tulokset käsiteltiin SWOT-analyysin avulla ja tulokseksi saatiin SWOT-taulukko, josta voi tulkita mahdollisen arvonlisäverouudistuksen vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet sekä uhat.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että yhdistyksen jäsentoimistojen mielipiteet mahdollista arvonlisäverouudistusta kohtaan ovat hyvin kahtia jakautuneet. Kyselyn tulosten perusteella valtaosan vastaajien mielestä sopiva veroprosentti olisi 10 prosenttia, mikäli musiikkitoimialan esiintymispalkkioihin tulisi arvonlisävero.
Yhdistyksen tulisi tietoisesti ja aktiivisesti pyrkiä yhdistämään jäsentoimistojen mielipiteitä koska tutkimusten tulosten perusteella ohjelmatoimistot ovat tällä hetkellä selkeästi jakautuneet puoliksi sen suhteen, tulisiko arvonlisäveron tulla musiikkitoimialan esiintymispalkkioihin. Ilman mielipiteiden yhtenäistymistä mahdollisesta muutoksesta on hyvin hankala neuvotella ja sopia.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautuu yleisesti arvoketjuun ja ansaintalogiikkaan liittyvään kirjallisuuteen. Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä, joka toteutettiin verkkokyselynä. Kyselyn vastaajat olivat Suomen Ohjelmatoimistot ja Agentit ry:n jäsentoimistojen edustajia. Kyselyn tulokset käsiteltiin SWOT-analyysin avulla ja tulokseksi saatiin SWOT-taulukko, josta voi tulkita mahdollisen arvonlisäverouudistuksen vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet sekä uhat.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että yhdistyksen jäsentoimistojen mielipiteet mahdollista arvonlisäverouudistusta kohtaan ovat hyvin kahtia jakautuneet. Kyselyn tulosten perusteella valtaosan vastaajien mielestä sopiva veroprosentti olisi 10 prosenttia, mikäli musiikkitoimialan esiintymispalkkioihin tulisi arvonlisävero.
Yhdistyksen tulisi tietoisesti ja aktiivisesti pyrkiä yhdistämään jäsentoimistojen mielipiteitä koska tutkimusten tulosten perusteella ohjelmatoimistot ovat tällä hetkellä selkeästi jakautuneet puoliksi sen suhteen, tulisiko arvonlisäveron tulla musiikkitoimialan esiintymispalkkioihin. Ilman mielipiteiden yhtenäistymistä mahdollisesta muutoksesta on hyvin hankala neuvotella ja sopia.