Kuinka journalismi tavoittaa nuoria sosiaalisessa mediassa : Yleisradion haasteet teknisten ja sosiaalisten muutosten aallokossa
Keso, Jaakko (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Keso, Jaakko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520281
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä pohditaan, miten journalismi voi tavoittaa nuoria paremmin sosiaalisessa mediassa.
Nykypäivän median murroksessa perinteinen journalismi on menettänyt monopoliasemansa tiedonlähteenä ja -välittäjänä etenkin nuorten keskuudessa. Esimerkiksi Yleisradio ei tavoita nuoria tällä hetkellä niin hyvin kuin sen julkisen palvelun periaatteiden mukaan tulisi.
Opinnäytetyössä väitetään, että perinteisen journalismin suurin ongelma nuorten tavoittamisen suhteen liittyy median ja yleisön välisen suhteen muutokseen. Kun aiemmin yleisö on hakeutunut median pariin, on median hakeuduttava nyt yleisön pariin. Yleisön pariin hakeutuminen ei kuitenkaan ole yksinkertaista. Perinteisen journalismin rinnalle on tullut esimerkiksi yksityisiä toimijoita, kuten videoblogaajia, joiden kanssa perinteisen median sisällöntekijät kilpailevat yleisön huomiosta.
Nuoret viettävät nykyään aikaa sosiaalisessa mediassa, joka on sisältöpaljoudessaan kakofoninen. Jos sosiaalisessa mediassa haluaa tulla kuulluksi, on perinteisen median omaksuttava sosiaalisen median kulttuuri ja käsitettävä, kuinka siellä tavoitetaan ihmisiä.
Opinnäytetyö selittää kirjoittajan työn havainnointiin sekä muun asiaan liittyvään kokemukseen, nettilähteisiin, haastatteluihin ja kirjoittajan käymiin keskusteluihin perustuen, mitä asioita sisällöntuottajan on otettava huomioon, jos tämä haluaa tavoittaa sosiaalisen median nuoria.
Lopuksi työn väittämiä havainnollistetaan Yle Kioskissa julkaistun videon kautta. Video on sosiaalisessa mediassa julkaistu, nuoria onnistuneesti tavoittanut journalistinen teos.
Nykypäivän median murroksessa perinteinen journalismi on menettänyt monopoliasemansa tiedonlähteenä ja -välittäjänä etenkin nuorten keskuudessa. Esimerkiksi Yleisradio ei tavoita nuoria tällä hetkellä niin hyvin kuin sen julkisen palvelun periaatteiden mukaan tulisi.
Opinnäytetyössä väitetään, että perinteisen journalismin suurin ongelma nuorten tavoittamisen suhteen liittyy median ja yleisön välisen suhteen muutokseen. Kun aiemmin yleisö on hakeutunut median pariin, on median hakeuduttava nyt yleisön pariin. Yleisön pariin hakeutuminen ei kuitenkaan ole yksinkertaista. Perinteisen journalismin rinnalle on tullut esimerkiksi yksityisiä toimijoita, kuten videoblogaajia, joiden kanssa perinteisen median sisällöntekijät kilpailevat yleisön huomiosta.
Nuoret viettävät nykyään aikaa sosiaalisessa mediassa, joka on sisältöpaljoudessaan kakofoninen. Jos sosiaalisessa mediassa haluaa tulla kuulluksi, on perinteisen median omaksuttava sosiaalisen median kulttuuri ja käsitettävä, kuinka siellä tavoitetaan ihmisiä.
Opinnäytetyö selittää kirjoittajan työn havainnointiin sekä muun asiaan liittyvään kokemukseen, nettilähteisiin, haastatteluihin ja kirjoittajan käymiin keskusteluihin perustuen, mitä asioita sisällöntuottajan on otettava huomioon, jos tämä haluaa tavoittaa sosiaalisen median nuoria.
Lopuksi työn väittämiä havainnollistetaan Yle Kioskissa julkaistun videon kautta. Video on sosiaalisessa mediassa julkaistu, nuoria onnistuneesti tavoittanut journalistinen teos.