Huomaa minut, kuuntele minua! : Lasten osallisuus vanhempien eroprosessissa
Siekkinen, Sini (2018)
Siekkinen, Sini
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122122720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122122720
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee erolapsia ja eroperheitä. Opinnäytetyön tarkoituksena on saada erolasten ääni kuuluviin sekä saada heidät osallisiksi eroprosessissa. Tavoitteena on tuottaa tietoa varhaiskasvatuksen työntekijöille eroperheiden kanssa työskentelyssä huomioon otettavista tekijöistä. Opinnäytetyön toimeksiantajana on YHDESSÄ! -muutosohjelman Ero ja yhteistyövanhemmuus -hanke (2017-2018) sekä yhteistyökumppanina Yhden vanhemman perheiden liiton (YVPL) Itä-Suomen jäsenyhdistys.
Opinnäytetyössä tutkittiin vanhempien eron vaikutusta lapseen sekä miten lapset kokevat vanhempiensa eron. Lisäksi tutkittiin, miten vanhemmat ovat osallistaneet lapsia eroprosessissa. Opinnäytetyön yhtenä tutkimusongelmana oli varhaiskasvatuksen antama tuki ja apu perheelle erotilanteessa.
Suomessa tapahtuu noin 13 000 avioeroa vuosittain. Vanhempien parisuhteen päättyminen koskettaa isoa joukkoa lapsia Suomessa. Opinnäytetyö on merkityksellinen, koska yhä enemmän varhaiskasvatuksessa työskennellään erolasten kanssa. Eroauttamiselle on tänä päivänä paljon kysyntää. Tutkimusten mukaan erolapset jäävät usein vanhempien ristiriitojen jalkoihin ja heitä ei välttämättä huomioida tarpeeksi erotilanteessa. Jo yksikin aikuinen on lapselle merkityksellinen. Varhaiskasvatuksella voi olla lapselle merkittävä rooli vanhempien erotilanteessa.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullisia aineistonkeruumenetelmiä. Tutkimuksessa sadutettiin kolmea (3) erolasta sadutusmenetelmää käyttäen. Lapset saivat kertoa sadun, mikä kirjattiin ylös sellaisena kuin lapsi oli sen kertonut. Oletuksena oli, että vanhempien ero ilmenisi lasten kertomista saduista. Opinnäytetyössä haastateltiin yhtä (1) vanhempaa, minkä avulla selvitettiin vanhemman tapaa osallistaa lapsi eroprosessissa sekä millaista tukea tai apua perhe on saanut erotilanteessa varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatuksen näkemyksiä perheen erotilanteeseen kerättiin Kuopiossa sijaitsevasta päiväkodista varhaiskasvatuksen työntekijöiltä ryhmähaastattelussa.
Opinnäytetyössä ei saatu sadutuksilla selvitettyä lasten kokemuksia vanhempien erosta. Tulos on tulkinnan varainen ja siihen vaikuttavat monet tekijät. Haastatteluun osallistunut vanhempi oli osallistanut lastaan lapsen mielipiteen kuuntelulla sekä keskustelemalla vanhempien erosta hänen kanssaan. Varhaiskasvatuksen antamaa tukea on ollut joustavuus sekä sovittujen toimintatapojen noudattaminen.
Opinnäytetyössä tutkittiin vanhempien eron vaikutusta lapseen sekä miten lapset kokevat vanhempiensa eron. Lisäksi tutkittiin, miten vanhemmat ovat osallistaneet lapsia eroprosessissa. Opinnäytetyön yhtenä tutkimusongelmana oli varhaiskasvatuksen antama tuki ja apu perheelle erotilanteessa.
Suomessa tapahtuu noin 13 000 avioeroa vuosittain. Vanhempien parisuhteen päättyminen koskettaa isoa joukkoa lapsia Suomessa. Opinnäytetyö on merkityksellinen, koska yhä enemmän varhaiskasvatuksessa työskennellään erolasten kanssa. Eroauttamiselle on tänä päivänä paljon kysyntää. Tutkimusten mukaan erolapset jäävät usein vanhempien ristiriitojen jalkoihin ja heitä ei välttämättä huomioida tarpeeksi erotilanteessa. Jo yksikin aikuinen on lapselle merkityksellinen. Varhaiskasvatuksella voi olla lapselle merkittävä rooli vanhempien erotilanteessa.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullisia aineistonkeruumenetelmiä. Tutkimuksessa sadutettiin kolmea (3) erolasta sadutusmenetelmää käyttäen. Lapset saivat kertoa sadun, mikä kirjattiin ylös sellaisena kuin lapsi oli sen kertonut. Oletuksena oli, että vanhempien ero ilmenisi lasten kertomista saduista. Opinnäytetyössä haastateltiin yhtä (1) vanhempaa, minkä avulla selvitettiin vanhemman tapaa osallistaa lapsi eroprosessissa sekä millaista tukea tai apua perhe on saanut erotilanteessa varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatuksen näkemyksiä perheen erotilanteeseen kerättiin Kuopiossa sijaitsevasta päiväkodista varhaiskasvatuksen työntekijöiltä ryhmähaastattelussa.
Opinnäytetyössä ei saatu sadutuksilla selvitettyä lasten kokemuksia vanhempien erosta. Tulos on tulkinnan varainen ja siihen vaikuttavat monet tekijät. Haastatteluun osallistunut vanhempi oli osallistanut lastaan lapsen mielipiteen kuuntelulla sekä keskustelemalla vanhempien erosta hänen kanssaan. Varhaiskasvatuksen antamaa tukea on ollut joustavuus sekä sovittujen toimintatapojen noudattaminen.