cKAMK : opetus on yhteyksien luomista, luovuutta ja valmentamista
Auno, Päivi; Heikkinen, Eija; Heikkinen, Arto; Karhu, Anne; Karjalainen, Riitta-Liisa; Korhonen, Pasi; Leinonen, Rauni; Määttä, Anne; Oikarinen, Arja; Rajander, Tuula; Takala, Katri (2018)
Auno, Päivi
Heikkinen, Eija
Heikkinen, Arto
Karhu, Anne
Karjalainen, Riitta-Liisa
Korhonen, Pasi
Leinonen, Rauni
Määttä, Anne
Oikarinen, Arja
Rajander, Tuula
Takala, Katri
Kajaanin ammattikorkeakoulu Oy
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7219-35-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7219-35-5
Tiivistelmä
Kajaanin ammattikorkeakoulun julkaisusarjassa ovat aiemmin ilmestyneet Pedagoginen toimintamalli –älyllä ja ilolla osaajaksi (2016) sekä Tekemällä oppien kohti osaamista - Kajaanin ammattikorkeakoulun pedagoginen toimintapa (2014). Koska osaamisen kehittämisen menetelmät ja pedagogiset ratkaisut kehittyvät koko ajan, tunnistettiin jälleen tarve uudistaa pedagogisen toiminnan kuvausta.
Kajaanin ammattikorkeakoulussa (KAMKissa) on edelleen vahvuutena oppia tekemällä (2014). Projektimainen työskentely on säilynyt kaikissa pedagogisissa toimintamalleissa yhtenä oppimismenetelmänä. Edellinen toimintamalli (2016) päivitettiin KAMK´ 24 -strategian tavoitteeseen: Suomen älykkäin korkeakoulu. Nyt uudistettu cKAMK toimintamalli –sisältää toiminnan lähtökohdat, opettajuuden muutoksen opettajasta valmentajaksi sekä kuvauksia kokeiluista, joita nyt kuvattu pedagoginen toimintamalli edellyttää. cKAMK toimintamallissa on myös kuvattu osaamista, joita valmentajana toimivalta opettajalta edellytetään digitalisoituneessa toimintaympäristössä.
On merkityksellistä ymmärtää, mihin KAMK´24 -strategia johdattaa ja millaista osaamisen kehittämistä tarvitaan yhä pirstoutuvammassa koulutuksessa. Lämmin kiitos rohkeille pedagogisille uudistajillemme ja tämän julkaisun kirjoittamiseen osallistuneille.
Kajaanin ammattikorkeakoulussa (KAMKissa) on edelleen vahvuutena oppia tekemällä (2014). Projektimainen työskentely on säilynyt kaikissa pedagogisissa toimintamalleissa yhtenä oppimismenetelmänä. Edellinen toimintamalli (2016) päivitettiin KAMK´ 24 -strategian tavoitteeseen: Suomen älykkäin korkeakoulu. Nyt uudistettu cKAMK toimintamalli –sisältää toiminnan lähtökohdat, opettajuuden muutoksen opettajasta valmentajaksi sekä kuvauksia kokeiluista, joita nyt kuvattu pedagoginen toimintamalli edellyttää. cKAMK toimintamallissa on myös kuvattu osaamista, joita valmentajana toimivalta opettajalta edellytetään digitalisoituneessa toimintaympäristössä.
On merkityksellistä ymmärtää, mihin KAMK´24 -strategia johdattaa ja millaista osaamisen kehittämistä tarvitaan yhä pirstoutuvammassa koulutuksessa. Lämmin kiitos rohkeille pedagogisille uudistajillemme ja tämän julkaisun kirjoittamiseen osallistuneille.