Paro-hyljerobotti varhaiskasvatuksessa : alle kolmevuotiaiden lasten pedagogisessa oppimisympäristössä
Czéh, Mirka (2018)
Czéh, Mirka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122822903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122822903
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutkii robotiikan mahdollisuuksia varhaiskasvatuksessa. Robotiikka on osa yhteiskunnassa tapahtuvaa teknologiakehitystä. Paro-hyljerobotti on ensimmäistä kertaa käytössä varhaiskasvatuksessa Suomessa. Tavoitteena on selvittää, soveltuuko Paro varhaiskasvatuksen alle kolme vuotiaiden lasten yksilö- ja pienryhmätoimintaan ja miten sitä voidaan siinä käyttää. Keskeistä on havainnoida hyljerobottia osana varhaiskasvatuksen kehittyvää pedagogista oppimisympäristöä. Robotiikan hyödyntämisen keskiössä ovat lasten kasvun, kehityksen ja oppimisen tavoitteet.
Tässä opinnäytetyössä tuodaan esille robotiikan käyttökokemusta ja luodaan keskustelua robotiikan käytöstä osana teknologiakasvatusta lasten kehittyvissä pedagogisissa oppimisympäristöissä. Nostetaan esille kiinnostus robotisaatioon ja sen mahdollisuuksiin oppimisen edistäjänä varhaiskasvatuksessa. Annetaan lapsille mahdollisuus robotiikan tutkimiseen ja käyttöön heidän jokapäiväisissä oppimisympäristöissä.
Paro (MCR -900) on yhdeksännen sukupolven korkeaa teknologiaa sisältävä hyljerobotti ja se on valmistettu käsityönä Japanissa. Paro on valittu kahdesti maailman terapeuttisimmaksi robotiksi Guinness World Recordsin toimesta (Innohoiva 2018.) Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerätään pääkaupunkiseudun kahdessa Pilke päiväkodissa alle kolmevuotiaiden lasten oppimisympäristöissä, osallistuvalla havainnoinnilla, käyttäen myös rinnakkaishavainnoijia. Aineisto analysoidaan induktiivisella sisällönanalyysillä. Havainnointiaineistoa täydennetään teemahaastatteluin, tutkimuksen luotettavuuden lisäämiseksi.
Paro-hyljerobotin käyttö varhaiskasvatuksessa kannustaa leikkiin, vuorovaikutukseen ja tutkimiseen sekä tuo iloa ja rauhallisuutta. Varhaislapsuudessa opitut asiat tuottavat syviä muistijälkiä ja taitoja, joita osaamme aikuisenakin. Yhdessä lasten kanssa voidaan pohtia robottien käyttöön ja turvallisuuteen liittyviä asioita. Eettisyys ja ihmisen suhde koneeseen on tärkeä keskustelun ja tutkimuksen aihe tulevaisuudessa.
Tässä opinnäytetyössä tuodaan esille robotiikan käyttökokemusta ja luodaan keskustelua robotiikan käytöstä osana teknologiakasvatusta lasten kehittyvissä pedagogisissa oppimisympäristöissä. Nostetaan esille kiinnostus robotisaatioon ja sen mahdollisuuksiin oppimisen edistäjänä varhaiskasvatuksessa. Annetaan lapsille mahdollisuus robotiikan tutkimiseen ja käyttöön heidän jokapäiväisissä oppimisympäristöissä.
Paro (MCR -900) on yhdeksännen sukupolven korkeaa teknologiaa sisältävä hyljerobotti ja se on valmistettu käsityönä Japanissa. Paro on valittu kahdesti maailman terapeuttisimmaksi robotiksi Guinness World Recordsin toimesta (Innohoiva 2018.) Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerätään pääkaupunkiseudun kahdessa Pilke päiväkodissa alle kolmevuotiaiden lasten oppimisympäristöissä, osallistuvalla havainnoinnilla, käyttäen myös rinnakkaishavainnoijia. Aineisto analysoidaan induktiivisella sisällönanalyysillä. Havainnointiaineistoa täydennetään teemahaastatteluin, tutkimuksen luotettavuuden lisäämiseksi.
Paro-hyljerobotin käyttö varhaiskasvatuksessa kannustaa leikkiin, vuorovaikutukseen ja tutkimiseen sekä tuo iloa ja rauhallisuutta. Varhaislapsuudessa opitut asiat tuottavat syviä muistijälkiä ja taitoja, joita osaamme aikuisenakin. Yhdessä lasten kanssa voidaan pohtia robottien käyttöön ja turvallisuuteen liittyviä asioita. Eettisyys ja ihmisen suhde koneeseen on tärkeä keskustelun ja tutkimuksen aihe tulevaisuudessa.