Luova työkalu asiakasymmärryksen jalkauttamiseen - Avidly Agency
Karinen, Akusti (2018)
Karinen, Akusti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122222824
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122222824
Tiivistelmä
Opinnäytetöni oli toimeksianto markkinoinnin luovalta mainostoimistolta Avidly Agencylta (myöh. Avidly). Aiheena oli selvittää luovien työkalujen jalkautukseen liittyviä osa-alueita, kartoittaa tarjolla olevia työkaluja, tutkia asiakkaiden ja työntekijöiden tarpeita sekä kehittää konsepti saatujen tietojen pohjalta. Konseptin tuli pohjautua Avidlyn tarjoamiin asiakaspersoona- ja asiakaspolkutyökaluihin.
Teoreettisessa osuudessa käydään yleisesti läpi asiakasymmärrystä ja sen apuna käytettäviä jalkautukseen tarkoitettuja työkaluja: asiakaspersoonaa ja -polkua sekä kartoitetaan erilaisia versioita niistä. Opinnäytetyössä käytetään sovellettua versiota tuplatimanttikaaviosta selkeyttämään muotoiluprosessia ja projektin etenemistä.
Opinnäytetyön tueksi toteutettiin myös laadullinen tutkimus muotoiluprosessin teemahaastatteluna, johon osallistui sisäisesti kolme Avidlyn asiakaskontaktoijaa. Haastatteluissa pyrittiin löytämään uusia näkökulmia konseptin tueksi.
Lopputuloksena syntyi kolme erilaista tiedon navigointityökalua asiakastiedon jalkautuksen avuksi, joita voidaan hyödyntää konseptin tueksi suunnitellussa käyttöliittymässä. Käyttöliittymä suunniteltiin tukemaan Avidlyn brändi-ilmettä.
Teoreettisessa osuudessa käydään yleisesti läpi asiakasymmärrystä ja sen apuna käytettäviä jalkautukseen tarkoitettuja työkaluja: asiakaspersoonaa ja -polkua sekä kartoitetaan erilaisia versioita niistä. Opinnäytetyössä käytetään sovellettua versiota tuplatimanttikaaviosta selkeyttämään muotoiluprosessia ja projektin etenemistä.
Opinnäytetyön tueksi toteutettiin myös laadullinen tutkimus muotoiluprosessin teemahaastatteluna, johon osallistui sisäisesti kolme Avidlyn asiakaskontaktoijaa. Haastatteluissa pyrittiin löytämään uusia näkökulmia konseptin tueksi.
Lopputuloksena syntyi kolme erilaista tiedon navigointityökalua asiakastiedon jalkautuksen avuksi, joita voidaan hyödyntää konseptin tueksi suunnitellussa käyttöliittymässä. Käyttöliittymä suunniteltiin tukemaan Avidlyn brändi-ilmettä.