Vanhojen mainosdataraporttien korvaaminen uusilla
Niemi, Sami (2019)
Niemi, Sami
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901091145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901091145
Tiivistelmä
Työn aiheena oli korvata Alma Median vanhat Enreachin tarjoamat mainosdataraportit uusilla. Tavoitteena oli tuottaa nykyaikaisemmat raportit, jotka vastaavat lähitulevaisuuden tarpeita. Uusien raporttien piti pystyä esittämään vähintään samat tunnusluvut kuin Enreachin raportti.
Työ aloitettiin käymällä läpi määrittelyitä ja sopimalla projektinhallinnalliset asiat, kuten palaverikäytännöt ja projektinhallintatyökalu. Työssä haettiin mainosdataa AppNexukselta ja se varastoitiin BigQuery-datavarastoon. BigQueryssä dataa käsiteltiin ja aggregoitiin sellaiseen muotoon, että sitä voidaan käyttää Power BI -visualisointityökalussa. Power BI:ssä muodostettiin tietomalli ja rakennettiin raporttipohja Power BI:stä löytyvistä valmiista visualisoinneista. Raporttipohjan viimeisteli palvelusuunnittelija, jonka jälkeen lopullinen raportti julkaistiin.
Työn tuloksena syntyi Power BI:llä toteutetut uudet raportit, joilla pystyttiin esittämään samat tunnusluvut, joita vanhoissa pystyttiin. Lisäksi uusilla raporteilla voitiin esittää mainosdataa monipuolisemmin. Raportin dataa pystyttiin visualisoimaan uusin ja dynaamisin tavoin. Kos-ka toteutus oli tehty täysin talon sisällä, niin raporttien kehittäminen, laajentaminen ja ylläpito helpottuivat.
Työ aloitettiin käymällä läpi määrittelyitä ja sopimalla projektinhallinnalliset asiat, kuten palaverikäytännöt ja projektinhallintatyökalu. Työssä haettiin mainosdataa AppNexukselta ja se varastoitiin BigQuery-datavarastoon. BigQueryssä dataa käsiteltiin ja aggregoitiin sellaiseen muotoon, että sitä voidaan käyttää Power BI -visualisointityökalussa. Power BI:ssä muodostettiin tietomalli ja rakennettiin raporttipohja Power BI:stä löytyvistä valmiista visualisoinneista. Raporttipohjan viimeisteli palvelusuunnittelija, jonka jälkeen lopullinen raportti julkaistiin.
Työn tuloksena syntyi Power BI:llä toteutetut uudet raportit, joilla pystyttiin esittämään samat tunnusluvut, joita vanhoissa pystyttiin. Lisäksi uusilla raporteilla voitiin esittää mainosdataa monipuolisemmin. Raportin dataa pystyttiin visualisoimaan uusin ja dynaamisin tavoin. Kos-ka toteutus oli tehty täysin talon sisällä, niin raporttien kehittäminen, laajentaminen ja ylläpito helpottuivat.