Hyvää hoitoa digitaalisella potilasohjauksella : Katsaus kirjallisuuteen
Heikkilä, Eija; Kuznetsova, Olga (2018)
Heikkilä, Eija
Kuznetsova, Olga
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901101183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901101183
Tiivistelmä
Sote-uudistuksen myötä palvelujen lisääntyvä digitalisaatio on välttämätöntä. Digitalisaation avulla voi terveydenhuollon resursseja kohdentaa paremmin ja tarjota kansalaisille nykyaikaisempia palveluja. Uudistus vaatii kansalaisilta asennemuutosta, sillä jatkossa yhä useamman tulee ottaa enemmän vastuuta omasta terveydestään ja hyvinvoinnistaan hankkimalla tietoa ja tekemällä enemmän itsensä hyväksi.
Tämä opinnäytetyö on osa Metropolian Tulevaisuuden hoitotyö ja eettinen osaaminen Digi-Sote-ympäristössä hanketta, jonka tarkoituksena on kuvata ja ymmärtää Sote-alan monitoimijaista yhteistyötä uudistuvassa toimintaympäristössä. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa tälle kehittämishankkeelle.
Työn tarkoituksena on kuvata mitkä tekijät mahdollistavat ja mitkä estävät potilaan hyvän hoidon kokemuksen, kun ohjauksessa hyödynnetään digitaalisen teknologian menetelmiä ja välineitä. Opinnäytetyö on toteutettu kuvailevan kirjallisuuskatsauksen menetelmää soveltaen. Kirjallisuuskatsauksessa analysoitiin viisitoista vertaisarvioitua tieteellistä artikkelia aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön tuloksena havaittiin, että potilaan hyvän hoidon kokemuksen mahdollistavia tekijöitä ovat: palvelusta saatu terveyshyöty, palveluiden yksilöllisyys ja joustavuus, tiedon saanti, mahdollisuus yhteydenpitoon terveydenhuollon ammattihenkilöstön kanssa, kaksisuuntainen vuorovaikutus ja aito kohtaaminen sekä kitkattomasti toimiva helppokäyttöinen teknologia. Puutteet ja ongelmat näissä samoissa tekijöissä olivat esteinä potilaan hyvän hoidon kokemukselle digitaalisesti tapahtuvassa potilasohjauksessa.
Ohjauksen toteutuminen digitaalisesti ei estä potilaan kokemusta hyvästä hoidosta, vaan se antaa lisää mahdollisuuksia ja tuo palveluita myös sellaisten ihmisryhmien käyttöön, jotka eivät niitä aiemmin ole pystyneet hyödyntämään.
Maassamme tarvitaan tutkimuksia siitä, miten digitaalinen syrjäytyminen voidaan estää ja miten varmistetaan palvelujen tasavertainen saatavuus kaikille.
Tämä opinnäytetyö on osa Metropolian Tulevaisuuden hoitotyö ja eettinen osaaminen Digi-Sote-ympäristössä hanketta, jonka tarkoituksena on kuvata ja ymmärtää Sote-alan monitoimijaista yhteistyötä uudistuvassa toimintaympäristössä. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa tälle kehittämishankkeelle.
Työn tarkoituksena on kuvata mitkä tekijät mahdollistavat ja mitkä estävät potilaan hyvän hoidon kokemuksen, kun ohjauksessa hyödynnetään digitaalisen teknologian menetelmiä ja välineitä. Opinnäytetyö on toteutettu kuvailevan kirjallisuuskatsauksen menetelmää soveltaen. Kirjallisuuskatsauksessa analysoitiin viisitoista vertaisarvioitua tieteellistä artikkelia aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön tuloksena havaittiin, että potilaan hyvän hoidon kokemuksen mahdollistavia tekijöitä ovat: palvelusta saatu terveyshyöty, palveluiden yksilöllisyys ja joustavuus, tiedon saanti, mahdollisuus yhteydenpitoon terveydenhuollon ammattihenkilöstön kanssa, kaksisuuntainen vuorovaikutus ja aito kohtaaminen sekä kitkattomasti toimiva helppokäyttöinen teknologia. Puutteet ja ongelmat näissä samoissa tekijöissä olivat esteinä potilaan hyvän hoidon kokemukselle digitaalisesti tapahtuvassa potilasohjauksessa.
Ohjauksen toteutuminen digitaalisesti ei estä potilaan kokemusta hyvästä hoidosta, vaan se antaa lisää mahdollisuuksia ja tuo palveluita myös sellaisten ihmisryhmien käyttöön, jotka eivät niitä aiemmin ole pystyneet hyödyntämään.
Maassamme tarvitaan tutkimuksia siitä, miten digitaalinen syrjäytyminen voidaan estää ja miten varmistetaan palvelujen tasavertainen saatavuus kaikille.