Sisäisten prosessien kehittäminen Savilahden Auto Oy:ssä
Hurskainen, Mika (2019)
Hurskainen, Mika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901121236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901121236
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kohdeyrityksen sisäisiä prosesseja jälkimarkkinoinnin ja automyynnin välillä. Kohdeyrityksenä toimii Savilahden Auto Oy:n Mikkelin toimipiste, joka on osa Jyväskylän Autotarvike -konsernia. Jyväskylän Autotarvike on osa R. Ruth Oy. -konsernia. Savilahden Auto toimii Volkswagen- ja Seat-ajoneuvojen jälleenmyyjänä ja tarjoaa täydelliset VW, Seat ja Audi -merkkihuoltopalvelut. Alan ankara kilpailu ja kehitys ovat on saaneet aikaan sen, että Savilahden Autossa on pyrkimys kehittyä jatkuvasti ja prosessien kehittäminen on noussut tärkeäksi aiheeksi yrityksessä.
Lähestymistapana kehittämistehtävässä oli toimintatutkimus, johon nimensä mukaisesti kuuluu tutkimus ja toiminta. Toimintatutkimus sopi lähestymistapana tähän työhön sen syklimäisen rakenteen vuoksi. Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin haastatteluja ja havainnointia. Haastattelut koskivat korjaamon huoltoneuvojia ja automyyjiä. Haastattelut pidettiin puolistrukturoituina yksittäishaastatteluina, ja jokainen haastattelu tehtiin anonyymisti. Muutosjohtaminen ja prosessien hallinta ovat yritykselle tärkeitä avaintekijöitä, joten ne valittiin teoriapohjaksi työtä varten.
Kehittämistehtävän tuloksena yrityksen sijais- ja vuokra-autoprosessiin luotiin uusi toimintamalli, joka parantaa niin automyynnin kuin jälkimarkkinoinnin päivittäistä työntekoa ja saa aikaan huomattavia säästöjä vaihtoauto-osastolle. Lisäksi uusi toimintamalli selkeyttää huomattavasti huoltoneuvojien työtä vuokra-autojen kanssa. Yrityksessä on kehitetty jo muutaman vuoden ajan vaihtoautoprosessia, johon vaikuttaa suuresti korjaamon hallityönjohtajan rooli automyynnin ja korjaamon välillä. Tutkimus kohdistui myös hallityönjohtajan rooliin ja merkittävyyteen osastojen välillä.
Kehittämistehtävä onnistui yrityksessä hyvin, ja haastattelujen avulla luotiin kuvaa huoltoneuvojien ja automyyjien kokemuksista prosessien kulusta. Yrityksessä koettiin kehittämistyön olevan tarpeellinen ja kehittämistyötä jatketaan pitkäjänteisesti.
Lähestymistapana kehittämistehtävässä oli toimintatutkimus, johon nimensä mukaisesti kuuluu tutkimus ja toiminta. Toimintatutkimus sopi lähestymistapana tähän työhön sen syklimäisen rakenteen vuoksi. Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin haastatteluja ja havainnointia. Haastattelut koskivat korjaamon huoltoneuvojia ja automyyjiä. Haastattelut pidettiin puolistrukturoituina yksittäishaastatteluina, ja jokainen haastattelu tehtiin anonyymisti. Muutosjohtaminen ja prosessien hallinta ovat yritykselle tärkeitä avaintekijöitä, joten ne valittiin teoriapohjaksi työtä varten.
Kehittämistehtävän tuloksena yrityksen sijais- ja vuokra-autoprosessiin luotiin uusi toimintamalli, joka parantaa niin automyynnin kuin jälkimarkkinoinnin päivittäistä työntekoa ja saa aikaan huomattavia säästöjä vaihtoauto-osastolle. Lisäksi uusi toimintamalli selkeyttää huomattavasti huoltoneuvojien työtä vuokra-autojen kanssa. Yrityksessä on kehitetty jo muutaman vuoden ajan vaihtoautoprosessia, johon vaikuttaa suuresti korjaamon hallityönjohtajan rooli automyynnin ja korjaamon välillä. Tutkimus kohdistui myös hallityönjohtajan rooliin ja merkittävyyteen osastojen välillä.
Kehittämistehtävä onnistui yrityksessä hyvin, ja haastattelujen avulla luotiin kuvaa huoltoneuvojien ja automyyjien kokemuksista prosessien kulusta. Yrityksessä koettiin kehittämistyön olevan tarpeellinen ja kehittämistyötä jatketaan pitkäjänteisesti.