Teknologian mahdollisuudet hyvinvointipalveluissa
Kekäläinen, Saku (2018)
Kekäläinen, Saku
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901161311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901161311
Tiivistelmä
Digitalisaation myötä myöskin kuntasektori tulee kokemaan suuren muutoksen. Digitalisaatio mahdollistaa toimintojen ja prosessien kehittymisen. Alati muuttuvassa maailmassa kuntasektorinkin on pysyttävä muutoksen mukana. Varsinkin asiakaskäyttäytymisen muutos aiheuttaa painetta kuntasektorillekin.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan teoreettiselta pohjalta digitalisaation vaikutusta kunnan hyvinvointipalveluiden toimintaan muuttuvassa toimintaympäristössä. Hyvinvointipalvelut on rajattu kunnan tuottamien kulttuuri- ja liikuntapalveluiden osalle. Lisäksi haastattelututkimuksen kautta tutkitaan teknologian mahdollisuuksia asiakaskäyttäytymisen muuttuessa. Haastattelututkimuksen yhtenä tavoitteena on tutkia haastatteluihin osallistuvan henkilöstön näkemyksiä digitalisaation kehittämiseksi. Henkilöstön vaikutus digitalisaation kehittämisessä on erittäin suuri, ellei suurin yksittäinen tekijä.
Tutkimuksessa käytetään kvalitiivista tutkimusmenetelmää. Työ jakautuu teoreettiseen ja teemahaastattelu osaan. Teoreettisessa osassa pohja-aineistona käytetään aiemmin julkaistuja tutkimuskirjallisuus aineistoa. Tutkimuksen haastattelututkimus tehtiin kohde organisaation palveluyksiköille, joissa asiakkaita palvellaan.
Tutkimuksen tuloksena voitiin tunnistaa digitalisaation keskisemmät toimintatavat ja osaamisvaatimukset, jotka kunnan hyvinvoitipalveluita tarjoavien toimijoiden tulisi huomioida digitalisaation kehittämisessä. Tärkeimpinä asioina ovat uudet toimintamallit, tuotteet, palvelut ja prosessit, joista on hyötyä kunnan hyvinvointipalveluita tarjoaville toimijoille ja asiakkaille. Nämä edellyttävät uudenlaista johtamista, osaamista, toimintamalleja sekä toimintakulttuuria.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan teoreettiselta pohjalta digitalisaation vaikutusta kunnan hyvinvointipalveluiden toimintaan muuttuvassa toimintaympäristössä. Hyvinvointipalvelut on rajattu kunnan tuottamien kulttuuri- ja liikuntapalveluiden osalle. Lisäksi haastattelututkimuksen kautta tutkitaan teknologian mahdollisuuksia asiakaskäyttäytymisen muuttuessa. Haastattelututkimuksen yhtenä tavoitteena on tutkia haastatteluihin osallistuvan henkilöstön näkemyksiä digitalisaation kehittämiseksi. Henkilöstön vaikutus digitalisaation kehittämisessä on erittäin suuri, ellei suurin yksittäinen tekijä.
Tutkimuksessa käytetään kvalitiivista tutkimusmenetelmää. Työ jakautuu teoreettiseen ja teemahaastattelu osaan. Teoreettisessa osassa pohja-aineistona käytetään aiemmin julkaistuja tutkimuskirjallisuus aineistoa. Tutkimuksen haastattelututkimus tehtiin kohde organisaation palveluyksiköille, joissa asiakkaita palvellaan.
Tutkimuksen tuloksena voitiin tunnistaa digitalisaation keskisemmät toimintatavat ja osaamisvaatimukset, jotka kunnan hyvinvoitipalveluita tarjoavien toimijoiden tulisi huomioida digitalisaation kehittämisessä. Tärkeimpinä asioina ovat uudet toimintamallit, tuotteet, palvelut ja prosessit, joista on hyötyä kunnan hyvinvointipalveluita tarjoaville toimijoille ja asiakkaille. Nämä edellyttävät uudenlaista johtamista, osaamista, toimintamalleja sekä toimintakulttuuria.
