Lähiesimiesten kokemuksia työhyvinvoinnin johtamisesta
Kollanen, Pia (2019)
Kollanen, Pia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901171373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901171373
Tiivistelmä
Työhyvinvoinnin merkitys nykyisessä hoitoalan työssä on kiistattoman tärkeä, jotta ihmiset jaksavat vaativassa työssä ja uutta osaavaa henkilökuntaa saadaan houkuteltua alalle. Lähiesimiehen vastuulla on johtaa työhyvinvointia omassa työyksikössään organisaation strategian pohjalta.
Tämän opinnäytteen tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia kokemuksia suuren laboratorio organisaation lähiesimiehillä on työhyvinvoinnin johtamisesta ja millaisia haasteita lähiesimiehet kohtaavat johtaessaan työhyvinvointia. Tavoitteena on tunnistaa työhyvinvoinnin johtamisen hyviä käytäntöjä tai haasteita, joita mahdollisesti pystytään lievittämään. Tuloksia voidaan myös hyödyntää lähiesimiesten tukemisessa. Tutkimus suoritettiin haastattelemalla kahdeksaa kliinisen laboratorion lähiesimiestä ennalta laadittujen, kirjallisuuteen perustuvien teemojen ohjaamana. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin mukaisesti.
Tulosten mukaan lähiesimiesten kokemukset työhyvinvoinnin johtamisesta koostuvat esimiesten omista valmiuksista, työhyvinvoinnin johtamisen keinoista, esimiehen roolista ja työyhteisö- ja organisaatiotaidoista. Työhyvinvoinnin johtaminen koetaan tärkeänä ja jokapäiväiseen työhön liittyvänä, eikä sitä voi erottaa muusta johtamistoiminnasta. Hyväksi käytetään organisaation ohjeita, työhyvinvointia tukevaa työvuorosuunnittelua, työolobarometria sekä kehityskeskusteluja. Esimies havainnoi työhyvinvoinnin tilaa, on läsnä, tukee, mahdollistaa ja toimii esimerkkinä. Hän puuttuu hankaliin tilateisiin ja edistää avoimuutta ja tasapuolisuutta. Työyhteisössä hän pyrkii huomioimaan erilaiset persoonat ja työntekijöiden henkilökohtaiset tarpeet. Työyhteisötaidoilla on suuri merkitys työhyvinvoinnin johtamisen onnistumisessa.
Lähiesimiehet tunnistavat haasteita omassa toiminnassa, johon tulosten perusteella luokitellaan ajanhallinta ja emotionaalisia haasteita. Työn sujumisen varmistamisen haasteet liittyvät päivittäisen työn organisoinnin lisäksi myös työyhteisötaitoihin. Tähän kuuluu myös vaikean resurssitilanteen aiheuttamia haasteita ja siitä johtuvaa työntekijöiden kuormittumista. Henkilöjohtamisen haasteisiin kuuluvat ihmisten johtamisen vaikeus yleensä, työntekijöiden tasapuolisen huomioimisen haasteellisuus sekä ammatillisen kehittymisen mahdollistamisen haasteita.
Työhyvinvoinnin johtamisen tueksi lähiesimiehet toivovat vertaistukea sekä työn ohjausta.
Tämän opinnäytteen tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia kokemuksia suuren laboratorio organisaation lähiesimiehillä on työhyvinvoinnin johtamisesta ja millaisia haasteita lähiesimiehet kohtaavat johtaessaan työhyvinvointia. Tavoitteena on tunnistaa työhyvinvoinnin johtamisen hyviä käytäntöjä tai haasteita, joita mahdollisesti pystytään lievittämään. Tuloksia voidaan myös hyödyntää lähiesimiesten tukemisessa. Tutkimus suoritettiin haastattelemalla kahdeksaa kliinisen laboratorion lähiesimiestä ennalta laadittujen, kirjallisuuteen perustuvien teemojen ohjaamana. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin mukaisesti.
Tulosten mukaan lähiesimiesten kokemukset työhyvinvoinnin johtamisesta koostuvat esimiesten omista valmiuksista, työhyvinvoinnin johtamisen keinoista, esimiehen roolista ja työyhteisö- ja organisaatiotaidoista. Työhyvinvoinnin johtaminen koetaan tärkeänä ja jokapäiväiseen työhön liittyvänä, eikä sitä voi erottaa muusta johtamistoiminnasta. Hyväksi käytetään organisaation ohjeita, työhyvinvointia tukevaa työvuorosuunnittelua, työolobarometria sekä kehityskeskusteluja. Esimies havainnoi työhyvinvoinnin tilaa, on läsnä, tukee, mahdollistaa ja toimii esimerkkinä. Hän puuttuu hankaliin tilateisiin ja edistää avoimuutta ja tasapuolisuutta. Työyhteisössä hän pyrkii huomioimaan erilaiset persoonat ja työntekijöiden henkilökohtaiset tarpeet. Työyhteisötaidoilla on suuri merkitys työhyvinvoinnin johtamisen onnistumisessa.
Lähiesimiehet tunnistavat haasteita omassa toiminnassa, johon tulosten perusteella luokitellaan ajanhallinta ja emotionaalisia haasteita. Työn sujumisen varmistamisen haasteet liittyvät päivittäisen työn organisoinnin lisäksi myös työyhteisötaitoihin. Tähän kuuluu myös vaikean resurssitilanteen aiheuttamia haasteita ja siitä johtuvaa työntekijöiden kuormittumista. Henkilöjohtamisen haasteisiin kuuluvat ihmisten johtamisen vaikeus yleensä, työntekijöiden tasapuolisen huomioimisen haasteellisuus sekä ammatillisen kehittymisen mahdollistamisen haasteita.
Työhyvinvoinnin johtamisen tueksi lähiesimiehet toivovat vertaistukea sekä työn ohjausta.