Lapsen positiivisen minäkäsityksen muodostumisen tukeminen : Kirjallisuuskatsaus
Kirjavainen, Ellinoora; Vänttinen, Noora (2019)
Kirjavainen, Ellinoora
Vänttinen, Noora
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901171347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901171347
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan minäkäsitystä, sen muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä ja minäkäsityksen muodostumisen tukemista. Työssä selvitetään kuinka vanhemmat voivat tukea positiivisen minäkäsityksen muodostumista. Tarkoituksena on kuvata tekijöitä, jotka tukevat alle kaksitoista vuotiaiden lasten positiivisen minäkäsityksen muodostumista. Lapsiksi työssä määritellään alle 12-vuotiaat. Tavoitteena on tuottaa tietoa tueksi eri toimintaympäristöihin, ammattiryhmille sekä lapsiperheisiin. Opinnäytetyö on osa Positiivisen mielenterveyden edistäminen lapsiperheissä hanketta. Hanketta toteuttavat Kymenlaakson Ammattikorkeakoulu (hankkeen koordinaattori) ja Metropolia Ammattikorkeakoulu. Työ on integroiva kirjallisuuskatsaus ja käytetty aineisto on analysoitu induktiivisella sisällönanalyysillä. Aineistona on käytetty kahdeksaa tutkimusta, joista yksi on suomalainen.
Minäkäsitys ja minäkuva tarkoittavat samaa tässä työssä. Minäkäsitys on yksilön kokonaisvaltainen näkemys itsestään joka, muodostuu jatkuvassa vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa ja sen perusta muodostuu jo varhaislapsuudessa. Minäkäsityksen rakentumisessa ovat erittäin tärkeässä roolissa lapsen ympärillä olevat aikuiset. Käsitteenä minäkuva on erittäin laaja ja sisältää monta muuta käsitettä ja ulottuvuutta. Minäkäsityksestä onkin vaikea puhua kiinnittämättä huomiota samalla kiintymyssuhteeseen, vuorovaikutukseen ja itsetuntoon. Tässä työssä esitetyt tutkimukset käsittelevät minäkäsitystä laaja-alaisesti eri näkökulmista. Positiivista mielenterveyttä voidaan pitää käsitteenä synonyymina mielen hyvinvoinnille. Lapsuuden sosiaaliset suhteet, tapahtumat sekä fyysinen ja psyykkinen kehitys luovat pohjan nuoruuden hyvinvoinnille. Näillä on tärkeä merkitys aikuisuuden hyvinvoinnin kannalta. Näistä syistä työssä tarkastellaan positiivisen mielenterveyden edistämistä jo lapsuudessa ja näkökulmana on miten vanhemmat ja muut aikuiset voivat tukemalla minäkäsityksen muodostumista vaikuttaa nuoremman sukupolven positiiviseen mielenterveyteen.
Opinnäytetyön tulos tukee aikaisempaa tietoa minäkäsityksestä ja sen muodostumisesta. Vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen merkitys minäkuvan muodostumiselle on ilmeinen. Vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen laatu on suuressa osin määrittävä tekijä minäkuvan muodostumisessa pienellä lapsella. Lapsen kasvaessa minäkuvaa muokkaavat myös muut tekijät, kuten mm. elämänlaatu, liikunta ja muut perheen ulkoiset sosiaaliset suhteet, kuten ystävät ja opettajat. Jatkotutkimusaiheena ehdotamme kehitystyöksi aiheen tiedon jakoa vanhemmille. Leikki-ikäisten lasten minäkäsityksen tutkimusta löytyy myös vähän.
Minäkäsitys ja minäkuva tarkoittavat samaa tässä työssä. Minäkäsitys on yksilön kokonaisvaltainen näkemys itsestään joka, muodostuu jatkuvassa vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa ja sen perusta muodostuu jo varhaislapsuudessa. Minäkäsityksen rakentumisessa ovat erittäin tärkeässä roolissa lapsen ympärillä olevat aikuiset. Käsitteenä minäkuva on erittäin laaja ja sisältää monta muuta käsitettä ja ulottuvuutta. Minäkäsityksestä onkin vaikea puhua kiinnittämättä huomiota samalla kiintymyssuhteeseen, vuorovaikutukseen ja itsetuntoon. Tässä työssä esitetyt tutkimukset käsittelevät minäkäsitystä laaja-alaisesti eri näkökulmista. Positiivista mielenterveyttä voidaan pitää käsitteenä synonyymina mielen hyvinvoinnille. Lapsuuden sosiaaliset suhteet, tapahtumat sekä fyysinen ja psyykkinen kehitys luovat pohjan nuoruuden hyvinvoinnille. Näillä on tärkeä merkitys aikuisuuden hyvinvoinnin kannalta. Näistä syistä työssä tarkastellaan positiivisen mielenterveyden edistämistä jo lapsuudessa ja näkökulmana on miten vanhemmat ja muut aikuiset voivat tukemalla minäkäsityksen muodostumista vaikuttaa nuoremman sukupolven positiiviseen mielenterveyteen.
Opinnäytetyön tulos tukee aikaisempaa tietoa minäkäsityksestä ja sen muodostumisesta. Vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen merkitys minäkuvan muodostumiselle on ilmeinen. Vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen laatu on suuressa osin määrittävä tekijä minäkuvan muodostumisessa pienellä lapsella. Lapsen kasvaessa minäkuvaa muokkaavat myös muut tekijät, kuten mm. elämänlaatu, liikunta ja muut perheen ulkoiset sosiaaliset suhteet, kuten ystävät ja opettajat. Jatkotutkimusaiheena ehdotamme kehitystyöksi aiheen tiedon jakoa vanhemmille. Leikki-ikäisten lasten minäkäsityksen tutkimusta löytyy myös vähän.