Työtyytyväisyyden ja työmotivaation analysointia myyntiorganisaatiossa
Haimakka, Harri (2018)
Haimakka, Harri
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901231518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901231518
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Oy Sports Car Center Ab:lle. Oy Sports Car Center Ab on nopeasti kasvava autoalan yritys, joka on toiminut nykyisessä omistuksessa jo vuodesta 1992.
Opinnäytetyön tavoitteena oli teoreettisen viitekehyksen sekä empiirisen tutkimuksen pohjalta arvioida Oy Sports Car Center Ab:n myyntihenkilöstön työtyytyväisyyden ja -motivaation nykytilaa sekä tarjota yrityksen johdolle kehittämisehdotuksia, mihin epäkohtiin tulisi puuttua. Tutkimuksen tavoitteena ei ollut arvioida yksittäisen tekijän vaikutusta myyntihenkilöstön työtyytyväisyyteen tai työmotivaatioon, vaan muodostaa kokonaiskäsitys myyntihenkilöstön työhyvinvoinnista.
Tutkimus toteutettiin marraskuussa 2018. Työssä sovellettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Aineistonhankintamuotona toimi kysely. Saatekirje kyselylinkkeineen lähetettiin sähköpostitse kaikille kohderyhmän jäsenille eli yhteensä 33 henkilölle. Kyselyyn vastasi yhteensä 26 henkilöä, eli kyselyn vastausprosentti oli 79 % ja kato 21 %.
Tuloksista selvisi, että työntekijät olivat pääosin tyytyväisiä ja motivoituneita. Tutkimustuloksia analysoitiin kokonaisuutena, ettei kenenkään anonymiteetti vaarantuisi. Tutkimukseen kuitenkin sisällytettiin sellaisia taustamuuttujia, jotka mahdollistaisivat toimeksiantajalle tarkemman, kuten toimipistekohtaisen, analyysin. Tutkimustulosten perusteella kaikki työtyytyväisyyden ja työmotivaation osa-alueet olivat normaalilla tai hyvällä tasolla. Kehittämiskohteiksi osoittautuivat sisäinen viestintä, palautteenanto ja perehdyttäminen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli teoreettisen viitekehyksen sekä empiirisen tutkimuksen pohjalta arvioida Oy Sports Car Center Ab:n myyntihenkilöstön työtyytyväisyyden ja -motivaation nykytilaa sekä tarjota yrityksen johdolle kehittämisehdotuksia, mihin epäkohtiin tulisi puuttua. Tutkimuksen tavoitteena ei ollut arvioida yksittäisen tekijän vaikutusta myyntihenkilöstön työtyytyväisyyteen tai työmotivaatioon, vaan muodostaa kokonaiskäsitys myyntihenkilöstön työhyvinvoinnista.
Tutkimus toteutettiin marraskuussa 2018. Työssä sovellettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Aineistonhankintamuotona toimi kysely. Saatekirje kyselylinkkeineen lähetettiin sähköpostitse kaikille kohderyhmän jäsenille eli yhteensä 33 henkilölle. Kyselyyn vastasi yhteensä 26 henkilöä, eli kyselyn vastausprosentti oli 79 % ja kato 21 %.
Tuloksista selvisi, että työntekijät olivat pääosin tyytyväisiä ja motivoituneita. Tutkimustuloksia analysoitiin kokonaisuutena, ettei kenenkään anonymiteetti vaarantuisi. Tutkimukseen kuitenkin sisällytettiin sellaisia taustamuuttujia, jotka mahdollistaisivat toimeksiantajalle tarkemman, kuten toimipistekohtaisen, analyysin. Tutkimustulosten perusteella kaikki työtyytyväisyyden ja työmotivaation osa-alueet olivat normaalilla tai hyvällä tasolla. Kehittämiskohteiksi osoittautuivat sisäinen viestintä, palautteenanto ja perehdyttäminen.