Asiantuntijabrändin rakentaminen yksinyrittäjän näkökulmasta
Meronen-Vilenius, Sanna (2018)
Meronen-Vilenius, Sanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901221490
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901221490
Tiivistelmä
Toimintatutkimuksena toteutetun opinnäytteen eli kehittämisprojektin tavoitteena oli yksinyrittäjän tunnettavuuden parantaminen käynnistämällä yrittäjän asiantuntijabrändäysprosessi. Brändin rakentaminen ja ylläpitäminen on jatkuva prosessi, joka vaatii panostamista. Prosessista opinnäytteeseen rajattiin käsiteltäväksi brändäyksen käynnistämisvaihe.
Projektissa keskityttiin olemassa olevaa asiantuntijabrändiä apuna käyttäen tulevaisuuden brändin pohjan luomiseen. Tärkeitä osa-alueita olivat osaamisen analysointi, tuotteistaminen, oikeiden kanavien ja tapojen valitseminen, asiantuntijuuden esille tuominen eli markki-noinnin tunnettavuuden lisääminen.
Toimintatutkimus pohjautuu Thomas Gadin luomaan prosessimaiseen 4D-brändimalliin. 4D-brändimalli on jaettu neljään ulottuvuuteen: toiminnalliseen, sosiaaliseen, psykologiseen ja eettiseen. Mallin avulla kykenee selvittämään brändin vahvuudet ja heikkoudet. 4D-mallissa henkilöbrändi luodaan periaatteessa samalla tavalla kuin yritysbrändi mutta prosessissa on kolme osaa: brändin tulevaisuusskenaario, brändimielikuvat ja brändikoodi.
Yksinyrittäminen ei välttämättä tarkoita yksin tekemistä. Kehittämisprojektin keskeiset tulokset saavutettiin yhteistyössä yrittäjän verkostojen kanssa yhteistyössä. Osaamisen ja palvelujen tuotteistamisen kautta valikoitui sopivammat markkinointikanavat ja -tavat brändin ja asiantuntijuuden esille tuomiseksi.
Tärkein johtopäätös oli, että asiantuntijabrändäystä voidaan tehdä usealla eri tavalla ja erilaisia teorioita ja prosesseja hyödyntämällä. Tärkeintä on olla aito; teennäisyys vie brändiltä uskottavuuden.
Projektissa keskityttiin olemassa olevaa asiantuntijabrändiä apuna käyttäen tulevaisuuden brändin pohjan luomiseen. Tärkeitä osa-alueita olivat osaamisen analysointi, tuotteistaminen, oikeiden kanavien ja tapojen valitseminen, asiantuntijuuden esille tuominen eli markki-noinnin tunnettavuuden lisääminen.
Toimintatutkimus pohjautuu Thomas Gadin luomaan prosessimaiseen 4D-brändimalliin. 4D-brändimalli on jaettu neljään ulottuvuuteen: toiminnalliseen, sosiaaliseen, psykologiseen ja eettiseen. Mallin avulla kykenee selvittämään brändin vahvuudet ja heikkoudet. 4D-mallissa henkilöbrändi luodaan periaatteessa samalla tavalla kuin yritysbrändi mutta prosessissa on kolme osaa: brändin tulevaisuusskenaario, brändimielikuvat ja brändikoodi.
Yksinyrittäminen ei välttämättä tarkoita yksin tekemistä. Kehittämisprojektin keskeiset tulokset saavutettiin yhteistyössä yrittäjän verkostojen kanssa yhteistyössä. Osaamisen ja palvelujen tuotteistamisen kautta valikoitui sopivammat markkinointikanavat ja -tavat brändin ja asiantuntijuuden esille tuomiseksi.
Tärkein johtopäätös oli, että asiantuntijabrändäystä voidaan tehdä usealla eri tavalla ja erilaisia teorioita ja prosesseja hyödyntämällä. Tärkeintä on olla aito; teennäisyys vie brändiltä uskottavuuden.