Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Asiantuntijabrändin rakentaminen yksinyrittäjän näkökulmasta

Meronen-Vilenius, Sanna (2018)

 
Avaa tiedosto
meronen-vilenius.sanna.pdf (2.075Mt)
Lataukset: 


Meronen-Vilenius, Sanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901221490
Tiivistelmä
Toimintatutkimuksena toteutetun opinnäytteen eli kehittämisprojektin tavoitteena oli yksinyrittäjän tunnettavuuden parantaminen käynnistämällä yrittäjän asiantuntijabrändäysprosessi. Brändin rakentaminen ja ylläpitäminen on jatkuva prosessi, joka vaatii panostamista. Prosessista opinnäytteeseen rajattiin käsiteltäväksi brändäyksen käynnistämisvaihe.

Projektissa keskityttiin olemassa olevaa asiantuntijabrändiä apuna käyttäen tulevaisuuden brändin pohjan luomiseen. Tärkeitä osa-alueita olivat osaamisen analysointi, tuotteistaminen, oikeiden kanavien ja tapojen valitseminen, asiantuntijuuden esille tuominen eli markki-noinnin tunnettavuuden lisääminen.

Toimintatutkimus pohjautuu Thomas Gadin luomaan prosessimaiseen 4D-brändimalliin. 4D-brändimalli on jaettu neljään ulottuvuuteen: toiminnalliseen, sosiaaliseen, psykologiseen ja eettiseen. Mallin avulla kykenee selvittämään brändin vahvuudet ja heikkoudet. 4D-mallissa henkilöbrändi luodaan periaatteessa samalla tavalla kuin yritysbrändi mutta prosessissa on kolme osaa: brändin tulevaisuusskenaario, brändimielikuvat ja brändikoodi.

Yksinyrittäminen ei välttämättä tarkoita yksin tekemistä. Kehittämisprojektin keskeiset tulokset saavutettiin yhteistyössä yrittäjän verkostojen kanssa yhteistyössä. Osaamisen ja palvelujen tuotteistamisen kautta valikoitui sopivammat markkinointikanavat ja -tavat brändin ja asiantuntijuuden esille tuomiseksi.

Tärkein johtopäätös oli, että asiantuntijabrändäystä voidaan tehdä usealla eri tavalla ja erilaisia teorioita ja prosesseja hyödyntämällä. Tärkeintä on olla aito; teennäisyys vie brändiltä uskottavuuden.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste