Markkinointisuunnitelma. Case: Yritys X
Lindholm, Jere (2018)
Lindholm, Jere
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901241544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901241544
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia suunnitelma palveluliiketoimintaa harjoittavan yrityksen markkinoinnin aloittamiseksi. Yrityksellä on yksi tuote, joka on toiminnanohjausjärjestelmä. Yrityksen panostus tuotteensa markkinointiin oli lähtötilanteessa ainoastaan uusasiakashankinnan varassa.
Opinnäytetyö toteutettiin kahdessa osassa. Ensimmäisessä osassa perehdyttiin markkinointisuunnitelman laatimista varten tarvittavaan teoriaan. Tietoperusta koostui lähtökohta-analyysin toteuttamisesta ja markkinoinnin kilpailukeinoista. Toisessa osassa laadittiin tietoperustaan tukeutuen kohdeyrityksen markkinointisuunnitelma. Suunnitelmassa analysoitiin kohdeyrityksen lähtökohtia ja luotiin yritykselle budjetoitu markkinointistrategia.
Tietoperustan lähdeaineistona käytettiin ajankohtaisia kirjallisuuslähteitä ja ammatillisia verkkolähteitä. Kirjallisuuslähteet olivat kaupallisen alan ja markkinoinnin ammattilaisten kirjoittamia teoksia, joissa perehdyttiin muun muassa digitaaliseen markkinointiviestintään, b-to-b-palvelujen markkinointiin, asiakassuhteisiin ja liiketoimintasuunnitelman laatimiseen. Markkinointisuunnitelman tukena käytettiin tietoperustan lisäksi toimeksiantajan kanssa käytyjä kehityskeskusteluja.
Yrityksen toimialalla on vaikea kilpailla ohjelmiston laadulla, koska palveluiden kokeiluversiot eivät ole helposti asiakkaan saatavilla. Asiakkaan täytyy siis tehdä ostopäätös jonkin muun asian perusteella. Kilpailijoiden samankaltaisiin hinnoittelumenetelmiin perustuen päätimme yhdessä toimeksiantajan kanssa, että yritys voisi kilpailla hinnalla.
Palvelun verkkosivuja tulee kehittää vastaamaan yrityksen markkinointistrategiaa. Tämän jälkeen voidaan aloittaa markkinointiviestintä, jonka pääinstrumentit ovat hakukonemarkkinointi, LinkedIn-mainonta sekä uusasiakashankinta.
Yrityksen markkinointibudjetti tulee suhteuttaa yrityksen liikevaihtoon. Kohdeyrityksen pienen liikevaihdon vuoksi yrityksellä ei ole vielä varaa investoida markkinointiin kovinkaan paljon rahaa. Suunnitelma sisältää markkinointiviestinnän ratkaisuja, joiden avulla palvelun markkinoinnin aloittaminen on melko riskitöntä ja seuranta on helppoa.
Opinnäytetyö toteutettiin kahdessa osassa. Ensimmäisessä osassa perehdyttiin markkinointisuunnitelman laatimista varten tarvittavaan teoriaan. Tietoperusta koostui lähtökohta-analyysin toteuttamisesta ja markkinoinnin kilpailukeinoista. Toisessa osassa laadittiin tietoperustaan tukeutuen kohdeyrityksen markkinointisuunnitelma. Suunnitelmassa analysoitiin kohdeyrityksen lähtökohtia ja luotiin yritykselle budjetoitu markkinointistrategia.
Tietoperustan lähdeaineistona käytettiin ajankohtaisia kirjallisuuslähteitä ja ammatillisia verkkolähteitä. Kirjallisuuslähteet olivat kaupallisen alan ja markkinoinnin ammattilaisten kirjoittamia teoksia, joissa perehdyttiin muun muassa digitaaliseen markkinointiviestintään, b-to-b-palvelujen markkinointiin, asiakassuhteisiin ja liiketoimintasuunnitelman laatimiseen. Markkinointisuunnitelman tukena käytettiin tietoperustan lisäksi toimeksiantajan kanssa käytyjä kehityskeskusteluja.
Yrityksen toimialalla on vaikea kilpailla ohjelmiston laadulla, koska palveluiden kokeiluversiot eivät ole helposti asiakkaan saatavilla. Asiakkaan täytyy siis tehdä ostopäätös jonkin muun asian perusteella. Kilpailijoiden samankaltaisiin hinnoittelumenetelmiin perustuen päätimme yhdessä toimeksiantajan kanssa, että yritys voisi kilpailla hinnalla.
Palvelun verkkosivuja tulee kehittää vastaamaan yrityksen markkinointistrategiaa. Tämän jälkeen voidaan aloittaa markkinointiviestintä, jonka pääinstrumentit ovat hakukonemarkkinointi, LinkedIn-mainonta sekä uusasiakashankinta.
Yrityksen markkinointibudjetti tulee suhteuttaa yrityksen liikevaihtoon. Kohdeyrityksen pienen liikevaihdon vuoksi yrityksellä ei ole vielä varaa investoida markkinointiin kovinkaan paljon rahaa. Suunnitelma sisältää markkinointiviestinnän ratkaisuja, joiden avulla palvelun markkinoinnin aloittaminen on melko riskitöntä ja seuranta on helppoa.