Infuusionesteet hoitotyössä : Opetusmateriaalin laatiminen ensimmäisen vuoden hoitotyön opiskelijoille
Tamola-Immonen, Sanna; Repo, Nina; Stucki, Viola (2018)
Tamola-Immonen, Sanna
Repo, Nina
Stucki, Viola
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901261593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901261593
Tiivistelmä
Nestehoito on olennainen osa sairaanhoitajan työnkuvaa. Sairaanhoitajan tehtäviin kuuluu perifeerisen laskimon kanylointi, lääkkeen anto- ja nestehoito perifeeriseen laskimoon sekä keskuslaskimoon. Suonensisäisesti annettavat nesteet jaetaan perus- ja korvausnesteisiin sekä parenteraalisen ravitsemushoidon yhteydessä annettaviin nesteisiin.
Projektimuotoisen opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia opetusmateriaali ensimmäisen vuoden hoitotyön opiskelijoille. Opetusmateriaali on suunniteltu opiskelijoille, joilla ei ole aiempaa tietoa infuusionesteistä. Tarve opetusmateriaalille on lähtöisin yhteistyökumppaniltamme ja koemme, että olisimme itsekin hyötyneet tämän kaltaisesta opiskelumateriaalista opintojemme aikana. Opinnäytetyön tilaajana toimii Oulun ammattikorkeakoulu oy (OAMK).
Tuotteen tulostavoitteena oli koota hoitotyön opiskelijoille selkeästi ajankohtaista tietoa käytetyimmistä infuusionesteistä. Tuote kehitettiin yhteistyössä tilaajamme Oulun ammattikorkeakoulu Oy:n kanssa, kuunnellen hoitotyön lehtorin toiveita tulevaan opetusmateriaaliin liittyen. Laatutavoitteina olivat opetusmateriaalin soveltuvuus 1. vuoden hoitotyön opiskelijoille sekä visuaalinen laadukkuus. Tämän lisäksi olimme tarkkoja sisällön oikeellisuudesta. Oppimistavoitteena oli syventää omaa tietoutta infuusionesteistä, tutustua lähteisiin kriittisesti ja oppia tuottamaan laadukasta opetusmateriaalia. Projektin jäsenten tavoitteena oli toimiva yhteistyö projektinryhmän jäsenten kesken sekä avoin ja toisia kunnioittava vuorovaikutus projektin jokaisessa vaiheessa.
Opinnäytetyön raportin tietoperustana on käytetty kotimaista ja kansainvälistä hoitoalan kirjallisuutta sekä luotettaviksi todettuja verkkolähteitä. Opetusmateriaalin tietoperusta koostuu pääosin eri infuusionesteiden valmisteyhteenvedoista.
Opinnäytetyön prosessin aikana laatimamme oppimistavoitteet täyttyivät. Keräsimme hoitotyön opiskelijoilta palautetta valmiista tuotteesta Webropol-kyselyllä. Hoitotyön opiskelijat arvioivat opetusmateriaalin pääosin hyvin ja kiitettävin arvosanoin. Parhaimpana osa-alueena koettiin kuvien laatu ja opetusmateriaalin hyödyllisyys. Opetusmateriaalin tilaaja oli tyytyväinen tuotteeseen ja tulee ottamaan sen opetuskäyttöön. Opinnäytetyömme on hyödynnettävissä AC- linkin kautta.
Projektimuotoisen opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia opetusmateriaali ensimmäisen vuoden hoitotyön opiskelijoille. Opetusmateriaali on suunniteltu opiskelijoille, joilla ei ole aiempaa tietoa infuusionesteistä. Tarve opetusmateriaalille on lähtöisin yhteistyökumppaniltamme ja koemme, että olisimme itsekin hyötyneet tämän kaltaisesta opiskelumateriaalista opintojemme aikana. Opinnäytetyön tilaajana toimii Oulun ammattikorkeakoulu oy (OAMK).
Tuotteen tulostavoitteena oli koota hoitotyön opiskelijoille selkeästi ajankohtaista tietoa käytetyimmistä infuusionesteistä. Tuote kehitettiin yhteistyössä tilaajamme Oulun ammattikorkeakoulu Oy:n kanssa, kuunnellen hoitotyön lehtorin toiveita tulevaan opetusmateriaaliin liittyen. Laatutavoitteina olivat opetusmateriaalin soveltuvuus 1. vuoden hoitotyön opiskelijoille sekä visuaalinen laadukkuus. Tämän lisäksi olimme tarkkoja sisällön oikeellisuudesta. Oppimistavoitteena oli syventää omaa tietoutta infuusionesteistä, tutustua lähteisiin kriittisesti ja oppia tuottamaan laadukasta opetusmateriaalia. Projektin jäsenten tavoitteena oli toimiva yhteistyö projektinryhmän jäsenten kesken sekä avoin ja toisia kunnioittava vuorovaikutus projektin jokaisessa vaiheessa.
Opinnäytetyön raportin tietoperustana on käytetty kotimaista ja kansainvälistä hoitoalan kirjallisuutta sekä luotettaviksi todettuja verkkolähteitä. Opetusmateriaalin tietoperusta koostuu pääosin eri infuusionesteiden valmisteyhteenvedoista.
Opinnäytetyön prosessin aikana laatimamme oppimistavoitteet täyttyivät. Keräsimme hoitotyön opiskelijoilta palautetta valmiista tuotteesta Webropol-kyselyllä. Hoitotyön opiskelijat arvioivat opetusmateriaalin pääosin hyvin ja kiitettävin arvosanoin. Parhaimpana osa-alueena koettiin kuvien laatu ja opetusmateriaalin hyödyllisyys. Opetusmateriaalin tilaaja oli tyytyväinen tuotteeseen ja tulee ottamaan sen opetuskäyttöön. Opinnäytetyömme on hyödynnettävissä AC- linkin kautta.