Näytteilleasettajatutkimus - Case: Sisäilmapaja10
Immonen, Johanna (2019)
Immonen, Johanna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901301736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901301736
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Sisäilmapaja10 –tapahtuman näytteilleasettajatutkimus. Työ toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja siinä selvitettiin, miten näytteilleasettajat kokevat Sisäilmapajan markkinointikanavana sekä miten heitä voitaisiin palvella parhaiten. Tavoitteena oli saada luotettavia tutkimustuloksia, mitä toimeksiantaja voi hyödyntää tulevien Sisäilmapajojen järjestämisessä.
Näytteilleasettajatutkimuksen toimeksiantajana oli Sisäilmapajan pääjärjestäjä Sisäilmayhdistys ry, jonka tarkoituksena on edistää terveelliseen sisäilmaan tähtäävää työtä. Sisäilmapaja-seminaari on eri paikkakunnilla järjestettävä kaksipäiväinen suurtapahtuma, joissa osallistujia on n. 250 – 750 tiloista riippuen. Seminaarien sisältö perustuu paikkakunnan omaa asiaa esiin nostavista aiheista. Sisäilmapaja10 –tapahtuman järjestäjät ovat Sisäilmayhdistys ry, Itä-Suomen yliopisto, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Savonia-ammttikorkeakoulu sekä Kuopion kaupunki.
Näytteilleasettajatutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Näytteilleasettajille jaettiin ensimmäisenä päivänä paperinen kyselylomake, mikä noudettiin seuraavana päivänä. Näytteilleasettajayrityksiä oli yhteensä 51 ja vastauksia saatiin 51 kappaletta, joten vastausprosentti oli 100. Tutkimus osoitti, että Sisäilmapaja koetaan merkittävänä markkinointikanavana sekä suurin osa näytteilleasettajista aikoo jatkossakin osallistua tapahtumaan. Muutamia kehityskohteita nousi esiin tutkimustuloksissa, joihin on pohdittu ratkaisuja työn pohdintaosuudessa.
Näytteilleasettajatutkimuksen toimeksiantajana oli Sisäilmapajan pääjärjestäjä Sisäilmayhdistys ry, jonka tarkoituksena on edistää terveelliseen sisäilmaan tähtäävää työtä. Sisäilmapaja-seminaari on eri paikkakunnilla järjestettävä kaksipäiväinen suurtapahtuma, joissa osallistujia on n. 250 – 750 tiloista riippuen. Seminaarien sisältö perustuu paikkakunnan omaa asiaa esiin nostavista aiheista. Sisäilmapaja10 –tapahtuman järjestäjät ovat Sisäilmayhdistys ry, Itä-Suomen yliopisto, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Savonia-ammttikorkeakoulu sekä Kuopion kaupunki.
Näytteilleasettajatutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Näytteilleasettajille jaettiin ensimmäisenä päivänä paperinen kyselylomake, mikä noudettiin seuraavana päivänä. Näytteilleasettajayrityksiä oli yhteensä 51 ja vastauksia saatiin 51 kappaletta, joten vastausprosentti oli 100. Tutkimus osoitti, että Sisäilmapaja koetaan merkittävänä markkinointikanavana sekä suurin osa näytteilleasettajista aikoo jatkossakin osallistua tapahtumaan. Muutamia kehityskohteita nousi esiin tutkimustuloksissa, joihin on pohdittu ratkaisuja työn pohdintaosuudessa.