Brändi muutoksen keskellä : Kehittämiskohteena Miss Suomi -kilpailu
Puustelli, Sirja (2018)
Puustelli, Sirja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901201434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901201434
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan Miss Suomi -kilpailun brändiä ja sen tulevaisuutta. Työ on tapaustutkimus ja sen tilaaja on Finnartist Oy, joka järjestää Miss Suomi -kilpailun. Opinnäytetyössä syvennyttiin brändin nykytilaan sekä siihen, mitkä asiat vaikuttavat brändiin ja sen kehitykseen. Lisäksi työssä pohdittiin, mitkä ovat Miss Suomi -kilpailun brändin tulevaisuuden kannalta tärkeimpiä asioita.
Tämän opinnäytetyön viitekehyksenä toimii brändi, markkinointi sekä integroitu markkinointiviestintä. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelminä käytettiin kyselyä, kolme haastattelua sekä työpajaa. Kyselytutkimus toteutettiin sähköisenä ja siihen saatiin 481 vastausta. Ensimmäisessä haastattelussa oli Miss Suomi -kilpailun järjestävältä taholta kilpailun manageri. Toisena haastateltiin Miss Suomi -kilpailun osallistujia. Viimeisenä tiedonkeruuna käytettiin työpajaa, jossa osallistujilta kysyttiin toiveita Miss Suomi -kilpailun hausta, Miss Suomi -kilpailun voittajan työstä sekä persoonasta.
Tämän opinnäytetyö osoitti, että Miss Suomi -kilpailun brändi on tulevaisuudessa potentiaalinen ja kestävä. Niille katsojille, jotka ovat seuranneet kilpailua lapsesta saakka, kilpailu näyttäytyi nostalgisena. Nuorille Miss Suomi -kilpailun osallistuja ovat esikuvia ja inspiraation lähteitä. Miss Suomi -kilpailun brändiin liittyy siis voimakkaasti myös tunneperäisyys, sillä se herättää katsojassaan paljon ajatuksia lapsuuden muistoista esikuviin.
Tämän opinnäytetyön viitekehyksenä toimii brändi, markkinointi sekä integroitu markkinointiviestintä. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelminä käytettiin kyselyä, kolme haastattelua sekä työpajaa. Kyselytutkimus toteutettiin sähköisenä ja siihen saatiin 481 vastausta. Ensimmäisessä haastattelussa oli Miss Suomi -kilpailun järjestävältä taholta kilpailun manageri. Toisena haastateltiin Miss Suomi -kilpailun osallistujia. Viimeisenä tiedonkeruuna käytettiin työpajaa, jossa osallistujilta kysyttiin toiveita Miss Suomi -kilpailun hausta, Miss Suomi -kilpailun voittajan työstä sekä persoonasta.
Tämän opinnäytetyö osoitti, että Miss Suomi -kilpailun brändi on tulevaisuudessa potentiaalinen ja kestävä. Niille katsojille, jotka ovat seuranneet kilpailua lapsesta saakka, kilpailu näyttäytyi nostalgisena. Nuorille Miss Suomi -kilpailun osallistuja ovat esikuvia ja inspiraation lähteitä. Miss Suomi -kilpailun brändiin liittyy siis voimakkaasti myös tunneperäisyys, sillä se herättää katsojassaan paljon ajatuksia lapsuuden muistoista esikuviin.