Metropolian OPS-kehitys
Keränen, Ville; Banzuzi, Tresor (2019)
Keränen, Ville
Banzuzi, Tresor
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901311774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901311774
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata ja kehittää kohdeorganisaation opetussuunnitelman laatimisen prosessi. Tarkoituksena oli laatia yksityiskohtainen ja asiakaslähtöinen prosessikuvaus BPMN-standardin mukaisesti sekä sisällyttää prosessiin laadun itsearviointi. Opinnäytetyön kohdeorganisaatio on monialainen ja kansainvälinen ammattikorkeakoulu, joka kouluttaa neljää eri koulutusalaa.
Opinnäytetyö on konstruktiivinen tutkimus, joka toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Opinnäytetyön aineisto koottiin kohdeorganisaation henkilöstön haastatteluilla, eri toimijoiden kanssa käydyistä palavereista ja työpajoista sekä kohdeorganisaation sisäisistä dokumenteista.
Nykytila-analyysissä syvennyttiin prosessin kokonaiskuvaan, jossa käytiin prosessin jokainen eri vaihe tarkasti läpi. Nykytila-analyysin tuloksena luotiin kuvaus prosessin tä-mänhetkisestä tilasta ja kuvauksen avulla prosessista pystyttiin löytämään kehityskohteita. Kehityskohteet liittyivät pääosin eri vaiheiden selkeytykseen ja prosessin toimijoiden väliseen yhteistyöhön.
Opinnäytetyölle asetettujen tavoitteiden perusteella valittiin kirjallisuusalueet, jotka ovat prosessiajattelun määritelmä, prosessien kehittäminen sekä prosessien mallintaminen. Kirjallisuutta hyödynnettiin uuden prosessikuvauksen tekemisessä ja kehitysehdotuksien laadinnan tukena.
Työ saavutti sille asetetut tavoitteet ja tuloksena oli prosessin kehitysehdotukset sekä uusi prosessikuvaus, joka koostuu prosessikaaviosta, sanallisesta selitelehdestä sekä perustietolomakkeesta. Opinnäytetyön tulosten perusteella suositeltiin, että kohdeorganisaation kannattaisi ottaa uusi prosessikuvaus käyttöön mahdollisimman pian opetuksen sisällön parantamiseksi.
Opinnäytetyö on konstruktiivinen tutkimus, joka toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Opinnäytetyön aineisto koottiin kohdeorganisaation henkilöstön haastatteluilla, eri toimijoiden kanssa käydyistä palavereista ja työpajoista sekä kohdeorganisaation sisäisistä dokumenteista.
Nykytila-analyysissä syvennyttiin prosessin kokonaiskuvaan, jossa käytiin prosessin jokainen eri vaihe tarkasti läpi. Nykytila-analyysin tuloksena luotiin kuvaus prosessin tä-mänhetkisestä tilasta ja kuvauksen avulla prosessista pystyttiin löytämään kehityskohteita. Kehityskohteet liittyivät pääosin eri vaiheiden selkeytykseen ja prosessin toimijoiden väliseen yhteistyöhön.
Opinnäytetyölle asetettujen tavoitteiden perusteella valittiin kirjallisuusalueet, jotka ovat prosessiajattelun määritelmä, prosessien kehittäminen sekä prosessien mallintaminen. Kirjallisuutta hyödynnettiin uuden prosessikuvauksen tekemisessä ja kehitysehdotuksien laadinnan tukena.
Työ saavutti sille asetetut tavoitteet ja tuloksena oli prosessin kehitysehdotukset sekä uusi prosessikuvaus, joka koostuu prosessikaaviosta, sanallisesta selitelehdestä sekä perustietolomakkeesta. Opinnäytetyön tulosten perusteella suositeltiin, että kohdeorganisaation kannattaisi ottaa uusi prosessikuvaus käyttöön mahdollisimman pian opetuksen sisällön parantamiseksi.