Markkinointisuunnitelma Jäätelösetelille
Hirvelä, Sami (2019)
Hirvelä, Sami
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902011816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902011816
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella Jäätelöseteli-yritykselle helposti ymmärrettävä ja käytännöllinen markkinointisuunnitelma, jonka avulla yritys saavuttaisi lisää näkyvyyttä ja myyntiä. Aikaisempaa markkinointisuunnitelmaa yrityksellä ei ollut. Lisäksi tavoitteena oli lisätä sosiaalisen median markkinoinnin tietotaitoa yrityksessä.
Yritys on pieni perheyritys, joka on erikoistunut Jäätelöseteli-nimisen yrityslahjasetelin myyntiin ja markkinointiin. Aihe opinnäytetyöhön tuli yritykseltä ja työn eri vaiheissa olimme jatkuvassa vuorovaikutuksessa yrityksen osakkaiden kanssa.
Työ noudattelee toiminnallisen opinnäytetyön kaavaa, jossa käsitellään markkinoinnin teoriaa ja markkinointia eri kanavissa ja näiden tietojen pohjalta on laadittu kohdeyritykselle markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelma perustuu kohdeyrityksen markkinoinnin
nykytilaan, toimintaympäristön analyysiin ja toiveisiin siitä, mihin suuntaan yritys haluaa markkinointiaan kehittää. Työn viitekehyksessä käsitellään yrityksen markkinoinnillista
toimintaympäristöä, asiakkaita, markkinoinnin tehtäviä, tavoitteita, kilpailukeinoja, organisointia, budjetointia ja seurantaa, kohdeyrityksen kannalta tärkeimpiä markkinointikanavia ja hakukoneiden hyödyntämistä yrityksen markkinoinnissa.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin kohdeyritykselle selkeä ja käytännöllinen markkinointisuunnitelma, jota se voi hyödyntää markkinoinnissaan. Yritykselle löydettiin selkeät kehittämiskohteet ja yritys sai selkeän kuvan siitä, miten markkinointia tulee yrityksessä tehdä, kehittää ja mitkä taustavoimat markkinointiin vaikuttavat. Prosessin tuloksena yritys sai myös paljon tietotaitoa sosiaalisen median markkinointiin, minkä yritys oli ennalta määritellyt yhdeksi markkinointisuunnitelman tavoitteista.
Yritys on pieni perheyritys, joka on erikoistunut Jäätelöseteli-nimisen yrityslahjasetelin myyntiin ja markkinointiin. Aihe opinnäytetyöhön tuli yritykseltä ja työn eri vaiheissa olimme jatkuvassa vuorovaikutuksessa yrityksen osakkaiden kanssa.
Työ noudattelee toiminnallisen opinnäytetyön kaavaa, jossa käsitellään markkinoinnin teoriaa ja markkinointia eri kanavissa ja näiden tietojen pohjalta on laadittu kohdeyritykselle markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelma perustuu kohdeyrityksen markkinoinnin
nykytilaan, toimintaympäristön analyysiin ja toiveisiin siitä, mihin suuntaan yritys haluaa markkinointiaan kehittää. Työn viitekehyksessä käsitellään yrityksen markkinoinnillista
toimintaympäristöä, asiakkaita, markkinoinnin tehtäviä, tavoitteita, kilpailukeinoja, organisointia, budjetointia ja seurantaa, kohdeyrityksen kannalta tärkeimpiä markkinointikanavia ja hakukoneiden hyödyntämistä yrityksen markkinoinnissa.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin kohdeyritykselle selkeä ja käytännöllinen markkinointisuunnitelma, jota se voi hyödyntää markkinoinnissaan. Yritykselle löydettiin selkeät kehittämiskohteet ja yritys sai selkeän kuvan siitä, miten markkinointia tulee yrityksessä tehdä, kehittää ja mitkä taustavoimat markkinointiin vaikuttavat. Prosessin tuloksena yritys sai myös paljon tietotaitoa sosiaalisen median markkinointiin, minkä yritys oli ennalta määritellyt yhdeksi markkinointisuunnitelman tavoitteista.