Vaatetusalan verkkokaupan markkinointiviestintäkeinot : Case: Halla x Halla
Savinen, Viktoria (2019)
Savinen, Viktoria
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902051978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902051978
Tiivistelmä
Pienten ja uusien verkossa toimivien yritysten määrä on lisääntynyt vaatetusalalla. Tyypillisesti kasvua tavoitellaan ulkomailta, sillä Suomen markkinat ovat pienet. Monesti tällaisten yritysten hankaluutena ovat rajalliset resurssit sekä kokemattomuus liiketoiminnasta, ja ne tarvitsevat tukea toimintansa kehittämiseen. Tämän tutkimuksen kohteena oli kestävän kehityksen mukaisiin uima-asuihin erikoistuva Halla x Halla, joka edustaa kuvattua yritystyyppiä.
Työn tavoitteena oli auttaa kohdeyritystä tavoittamaan potentiaalisia asiakkaita kansainvälisiltä markkinoilta. Tarkoituksena oli löytää sopivat markkinointiviestintäkanavat ja tehdä ehdotuksia niiden käytöstä. Tutkimus oli luonteeltaan case-tutkimus, jossa tutkimusaineisto muodostuu useista lähteistä ja aineiston keruun käytetään montaa eri menetelmää.
Aluksi teoriaselvityksen muodossa perehdyttiin siihen, mitkä tekijät vaikuttavat markkinointiviestintäkanavien suunnitteluun ja valintaan. Empiirinen osuus muodostui kohdeyrityksen tilanneanalyysistä, tavoitteiden asettamisesta ja kohderyhmän määrittelystä. Tavoiteasiakkaat määriteltiin web-analytiikan avulla yrityksen dataa hyödyntäen. Lopuksi toteutettiin kanavakartoitus ja perehdyttiin kanavien käyttöön. Benchmarking-tutkimuksen avulla saatiin ideoita omien digikanavien hyödyntämiseen.
Tutkimuksen teorian ja empirian tulosten perusteella syntyi suunnitelma, josta ilmeni kohdeyrityksen tavoiteasiakkaat segmentteineen sekä näiden tavoittamiseen sopivat kanavat ja keinot. Verkkokaupalle olennaista on liikennevirran luominen sekä mainonnan tarkka kohdentaminen. Täten sopivat keinot kohderyhmän tavoittamiseensa olivat omien tärkeimpien digikanavien eli verkkokaupan ja some-tilien tehostaminen, hakukonenäkyvyyteen panostaminen sekä mainonta sosiaalisessa mediassa. Näiden tueksi mukaan otettiin myös offline-keino, joka oli pop up -myymälöiden käyttö. Pienten kokeilujen tekeminen ja niiden toimivuuden tarkka seuranta analytiikan avulla on paras tapa edetä verkkokaupan markkinointiviestintää kehittäessä.
Toteutuneen tutkimuksen kautta kohdeyritys sai käyttöönsä uutta tietoa, jota se voi toiminnassaan hyödyntää. Myös muut vaatetusalan pienet kansainvälisyyttä hakevat verkkokaupat voivat käyttää työtä apunaan ja inspiraationaan markkinointiviestinnän keinojen suunnitteluun.
Työn tavoitteena oli auttaa kohdeyritystä tavoittamaan potentiaalisia asiakkaita kansainvälisiltä markkinoilta. Tarkoituksena oli löytää sopivat markkinointiviestintäkanavat ja tehdä ehdotuksia niiden käytöstä. Tutkimus oli luonteeltaan case-tutkimus, jossa tutkimusaineisto muodostuu useista lähteistä ja aineiston keruun käytetään montaa eri menetelmää.
Aluksi teoriaselvityksen muodossa perehdyttiin siihen, mitkä tekijät vaikuttavat markkinointiviestintäkanavien suunnitteluun ja valintaan. Empiirinen osuus muodostui kohdeyrityksen tilanneanalyysistä, tavoitteiden asettamisesta ja kohderyhmän määrittelystä. Tavoiteasiakkaat määriteltiin web-analytiikan avulla yrityksen dataa hyödyntäen. Lopuksi toteutettiin kanavakartoitus ja perehdyttiin kanavien käyttöön. Benchmarking-tutkimuksen avulla saatiin ideoita omien digikanavien hyödyntämiseen.
Tutkimuksen teorian ja empirian tulosten perusteella syntyi suunnitelma, josta ilmeni kohdeyrityksen tavoiteasiakkaat segmentteineen sekä näiden tavoittamiseen sopivat kanavat ja keinot. Verkkokaupalle olennaista on liikennevirran luominen sekä mainonnan tarkka kohdentaminen. Täten sopivat keinot kohderyhmän tavoittamiseensa olivat omien tärkeimpien digikanavien eli verkkokaupan ja some-tilien tehostaminen, hakukonenäkyvyyteen panostaminen sekä mainonta sosiaalisessa mediassa. Näiden tueksi mukaan otettiin myös offline-keino, joka oli pop up -myymälöiden käyttö. Pienten kokeilujen tekeminen ja niiden toimivuuden tarkka seuranta analytiikan avulla on paras tapa edetä verkkokaupan markkinointiviestintää kehittäessä.
Toteutuneen tutkimuksen kautta kohdeyritys sai käyttöönsä uutta tietoa, jota se voi toiminnassaan hyödyntää. Myös muut vaatetusalan pienet kansainvälisyyttä hakevat verkkokaupat voivat käyttää työtä apunaan ja inspiraationaan markkinointiviestinnän keinojen suunnitteluun.