Viestintäsuunnitelma myyntityöskentelyyn : Case: Yritys Oy X
Marjanen, Kaija (2010)
Marjanen, Kaija
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060411453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060411453
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli laatia viestintäsuunnitelma kirjapainoalalla toimivan Yritys Oy X:n henkilökohtaiseen myyntityöhön. Tarkoituksena oli myös selvittää, miten henkilökohtaisessa myyntityössä toteutettavan viestinnän avulla voidaan lisätä yrityksen myyntiä ja parantaa asiakassuhteita, ja miten viestintäsuunnitelma toimisi tavoitteiden saavuttamisessa. Opinnäytetyön aihe oli toimeksianto Yritys Oy X:ltä. Työ on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä ja se koostuu tutkivasta ja kehittävästä osasta. Tutkiva osa sisältää teoriaperustan, joka käsittää yrityksen henkilökohtaisen myyntityön yritysmarkkinoilla ja yhteisöviestinnän yleiset käsitykset. Teoriaperustan rinnalle on otettu Yritys Oy X:n viestintäkäytännöt myyntiprosessissa. Viestintää myyntityössä on kartoitettu haastattelemalla yrityksen kolmea henkilöä, jotka vastaavat yrityksessä myynnistä, tuotannosta ja asiakasyhteyksistä. Opinnäytetyön kehittävässä osassa on laadittu viestintäsuunnitelma Yritys Oy X:n myyntityöhön. Vielä ei voida sanoa, miten viestintäsuunnitelma toimii käytännössä. Jotta viestinnän suunnitelman avulla saavutettaisiin tavoitteet, viestintä tulee nähdä kokonaisuutena, joka saa aikaan luottamusta ja arvostusta. Luottamusta luodaan käyttäytymisellä sekä asiakkaille välitettävien sanomien avulla. Tärkeää on, että osataan tehdä oikeita asioita oikein ja oikealla hetkellä. Viestintä tulee myös nähdä yhtenä strategisena voimavarana, jota tulee johtaa, suunnitella ja toteuttaa. Näin viestinnällä voidaan luoda kilpailuetua, jota kilpailijoiden on vaikea kopioida.